Partie ignorują wyborców w internecie
Partie polityczne nie przywiązują uwagi do komunikacji z wyborcami za pośrednictwem poczty elektronicznej - wynika z raportu opublikowanego przez Centrum im. Adama Smitha oraz GetResponse. Według badań wiele ugrupowań ignoruje pytania otrzymywane od internautów.
08.09.2011 | aktual.: 14.09.2011 18:54
Badanie zostało przeprowadzone przez ekspertów email marketingu (forma marketingu bezpośredniego wykorzystująca pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji) wśród 20 partii politycznych. Przebadane zostały: PO, PiS, SLD, PSL, Ruch Palikota, PJN, UPR, UPR - Kongres Nowej Prawicy, Prawica RP, Samoobrona, LPR, Polska Partia Pracy, Partia Kobiet, Partia Demokratyczna, Partia Regionów, Unia Pracy, Zieloni 2004, SdPl, Stronnictwo Demokratyczne oraz Krajowa Partia Emerytów i Rencistów.
Badanie odbyło się w dwóch etapach. Pierwszy z nich polegał na sprawdzeniu, z jakim komunikatem partie docierają do obywateli za pośrednictwem portali społecznościowych i email marketingu. W drugim skontaktowano się z partiami politycznymi za pomocą maila, przesyłając pytania od potencjalnego wyborcy. Pozwoliło to sprawdzić - jak zaznaczono w raporcie - czy partie odpowiadają na pytania przesłane w ten sposób.
Pytania dotyczące poglądów i działań partii wysłano za pośrednictwem maila do 20 ugrupowań. Odpowiedzi udzieliły tylko 4: Partia Kobiet, Zieloni, UPR - Kongres Nowej Prawicy oraz UPR. Odpowiadano w różnym tempie; Partia Kobiet nadesłała odpowiedź już w dniu wysłania pytania, Unii Polityki Realnej zajęło to 14 dni. W dwóch z czterech przypadków partie ograniczyły się jedynie do krótkich odpowiedzi.
"Żadna z partii rządzących ani żadna z partii mających realne szanse na współrządzenie w ogóle nie odpowiedziała na pytania internauty. O obywateli bardziej dbają partie niezauważane w sondażach" - napisał w raporcie dr Sergiusz Trzeciak, ekspert ds. marketingu politycznego.
- To jest znamienne, że te partie, które się bardziej muszą starać, sięgają po większą ilość środków - zauważył podczas czwartkowej konferencji prasowej ekspert Centrum im. Adama Smitha Andrzej Piotrowski.
Według raportu połowa z badanych partii politycznych prowadzi działania email marketingowe, 4 z nich odpowiedziały na pytania przesłane mailem. Tylko PiS i Prawica RP wysyłają regularnie newslettery (elektroniczna forma biuletynu), mimo że ich subskrypcję umożliwia internautom połowa z przebadanych ugrupowań. Oprócz tego 13 na 20 partii ma na swojej stronie internetowej przynajmniej jeden link do profilu społecznościowego. - Wyniki nie są optymistyczne, ale przyznam, że nie były dla mnie zaskakujące - podkreślił Maciej Ossowski z GetResponse.
GetResponse to platforma działającej na rynku usług internetowych firmy Implix, oferująca narzędzia do prowadzenia kampanii email marketingowych.