12-12-2007 21:19

Odkryto nowy gatunek dinozaura - był wielki jak autobus

Skamieniałe resztki dinozaura wielkości autobusu, odkryte dekadę temu w Republice Nigru, zostały w końcu rozpoznane. Okazało się, że należały do nieznanego wcześniej gatunku mięsożernych dinozaurów.

d1pmj7x

Naukowcy mówią, że Carcharodontosaurus iguidensis był jednym z największym mięsożerców, jakie żyły na Ziemi. Rywalizował z T-rexem pod względem wielkości i brutalności.

95-milionowe skamieniałości znajdowały się w laboratorium w Chicago przez wiele lat, czekając na zbadanie. Pewien student natknął się na nie przypadkiem i odkrył, że mają dużą wartość.

To było fascynujące, ogromne zwierzę – powiedział szczęśliwy znalazca, Steve Brusatte, student Uniwersytetu Bristol.

Ciało dinozaura miało 13 metrów długości, sama czaszka - 1,75 m. Jego zęby były wielkości bananów. Ale wciąż musiał uważać na 18-metrowego Spinozaura, który budową ciała przypominał wielkiego jaszczura. Te giganty zamieszkiwały Saharę.

Pierwsze resztki Carcharodontosaurusa zostały znalezione w 1920 r. Były to tylko dwa zęby, które wkrótce zniknęły.

Tłum. A. Przegaliński, źródło: BBC