12-12-2003 06:44

Odkryto najstarszą skamieniałość torbacza

"Gazeta Wyborcza" pisze, że odkryto najstarszą skamieniałość torbacza. Odkrycie to nie tylko przesuwa dzieje ssaków workowatych miliony lat wstecz, ale umożliwia też lokalizację miejsca powstania i rekonstrukcję trybu życia przodków współczesnych kangurów i misiów koala.

d1iet9z

Skamieniałość jest wyjątkowa z kilku powodów. Po pierwsze - miejsce. Skały, w których ją znaleziono, czyli licząca sobie 125 mln lat (wczesna kreda) formacja Yixian w północno-wschodnich Chinach, od kilku lat dostarczają sensacyjnych znalezisk. Odkryto tam m.in. pierwsze szczątki opierzonych dinozaurów, najstarsze na świecie rośliny kwiatowe czy najstarszego ssaka łożyskowego (być może naszego praprzodka).

Drugim atutem nowej skamieniałości jest jej stan zachowania. Naukowcy odkopali nie tylko prawie cały szkielet kopalnego ssaka, któremu dali nazwę Sinodelphys szalayi, ale też odcisk jego sierści oraz zwęglone pozostałości niektórych tkanek miękkich. To pozwoliło na odtworzenie jego budowy, a nawet trybu życia.

Okazało się, że to niewielkie zwierzątko jest najstarszym znanym krewniakiem współczesnych torbaczy. Dla badaczy to ważna informacja, bowiem spór o pochodzenie tych zwierząt toczy się od kilkudziesięciu lat. Odkryty torbacz przesuwa więc występowanie ssaków workowatych z zachowanym szkieletem o 50 mln lat wstecz. (IAR)