Ochotnicza Straż Pożarna będzie usuwać azbest?
Ministerstwo Gospodarki chce, by usuwaniem azbestu zajęła się Ochotnicza Straż Pożarna. Szefem obu instytucji jest Waldemar Pawlak.
30.07.2009 | aktual.: 30.07.2009 02:32
Pomysł jest w fazie projektu i ma obniżyć przede wszystkim koszty związane z likwidacją eternitowych dachów, głównie na wsiach. Szacuje się, że w skali kraju jest do usunięcia 15,5 miliona ton azbestu.
Koordynator rządowego programu oczyszczania Polski z azbestu Tomasz Bryzek podkreśla, że OSP jest sprawna, dysponuje sprzętem, więc wystarczyłoby tylko przeszkolenie strażaków. Gminy mogłyby dzięki temu uzyskać dotacje za wywożenie azbestu na składowiska.
Bryzek dodaje, że prywatne firmy zajmujące się usuwaniem azbestu dyktują bardzo wysokie ceny. Pierwotnie powstał więc pomysł, by każdy sam mógł zdjąć eternitowy dach ze swego domu i dzięki temu uzyskać zniżki na zakup nowych materiałów budowlanych.
Właściciele eternitowych dachów musieliby jednak przejść szkolenie oraz mieć odpowiedni sprzęt do chronienia siebie i środowiska. Poza tym pozostałby problem wywozu i składowania odpadów. Gdyby to przejęły OSP, właściciel domu pokryłby jedynie stosunkowo niewielkie koszta zdjęcia dachu.
Likwidacja tony azbestu to koszt od 200 do 600 złotych, bez kosztów transportu. Rządowy program całkowitego oczyszczenia kraju z azbestu ma być zrealizowany do 2032 roku.