O krok od blokady. Iran był gotowy na odpowiedź
Iran załadował miny morskie na okręty w Zatoce Perskiej po atakach Izraela - podaje Reuters. Te miały posłużyć do zablokowania Cieśniny Ormuz, co groziło światowemu handlowi ropą i gazem.
Co musisz wiedzieć?
- Amerykański wywiad wykrył, że Iran załadował miny morskie na okręty w Zatoce Perskiej po izraelskich atakach z 13 czerwca.
- Irański parlament poparł niewiążącą decyzję o blokadzie Cieśniny Ormuz, ale ostateczna decyzja należała do Najwyższej Rady Bezpieczeństwa Narodowego.
- Około jedna piąta światowych dostaw ropy i gazu przechodzi przez Cieśninę Ormuz, a jej blokada mogłaby wywołać gwałtowny wzrost cen energii.
Według dwóch amerykańskich urzędników, na których powołuje się agencja Reuters, irańska armia w czerwcu załadowała miny morskie na okręty. Teheran chciał w ten sposób odpowiedzieć na atak ze strony Izraela.
Czy Iran naprawdę planował blokadę Cieśniny Ormuz?
Amerykański wywiad nie ujawnił, w jaki sposób zdobył informacje o załadunku, ale zaznacza, że miny nie zostały rozmieszczone w cieśninie. Władze USA nie wykluczają, że działania Iranu mogły być jedynie demonstracją siły, a nie realnym zamiarem zamknięcia cieśniny - wskazują źródła Reutersa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"To jest czarny obraz". Wskazał ew. kierunek napaści Rosjan
Warto podkreślić, że irański parlament poparł projekt blokady cieśniny po amerykańskich nalotach na irańskie obiekty jądrowe 22 czerwca. Decyzja ta nie była jednak wiążąca.
Jakie były reakcje USA i co oznacza to dla światowego rynku energii?
Biały Dom podkreślił, że działania prezydenta USA zapewniły bezpieczeństwo żeglugi. - Dzięki znakomitej realizacji przez prezydenta operacji Midnight Hammer, udanej kampanii przeciwko Houthis oraz kampanii maksymalnej presji, cieśnina Ormuz pozostaje otwarta, przywrócono swobodę żeglugi, a Iran został znacznie osłabiony - przekazał agencji urzędnik Białego Domu.
Pentagon i irańska misja przy ONZ nie skomentowały tych doniesień.
Cieśnina Ormuz to kluczowy szlak transportowy dla ropy i gazu z krajów Zatoki Perskiej. OPEC, w tym Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kuwejt i Irak, eksportują przez nią większość surowców.
Czy Iran może jeszcze zagrozić żegludze w regionie?
Amerykańscy urzędnicy nie wykluczają, że Iran może podjąć kolejne działania odwetowe - zaznacza Reuters. W przeszłości Iran groził zamknięciem cieśniny, ale nigdy nie zrealizował tej groźby. W 2019 r. szacowano, że Iran dysponuje ponad 5 tys. min morskich, które mogą być szybko rozmieszczone.
Źródło: Reuters