Nowy rodzaj ocen. MEN wprowadza zmiany w szkołach
Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadzi nowy rodzaj ocen w szkołach. Tzw. ocena funkcjonalna będzie oddzielnym kryterium, które wejdzie do systemu w kwietniu 2026 roku.
Najważniejsze informacje:
- Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzić nowy rodzaj ocen w szkołach.
- Tzw. ocena funkcjonalna ma wspierać nauczycieli w codziennej pracy z uczniami, nie zastępując tradycyjnego systemu oceniania.
- Wprowadzenie nowej oceny zaplanowano na kwiecień 2026 r.
Taki widok w Piszu. Z kierowcą nie szło się dogadać. Ale był trzeźwy
Od kwietnia przyszłego roku polskie szkoły zaczną stosować nowy rodzaj ocen. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało wprowadzenie tzw. oceny funkcjonalnej, która ma być dodatkowym narzędziem nauczycieli we wsparciu rozwoju uczniów. "Ocena funkcjonalna nie zastępuje ocen szkolnych. Nie jest formą klasyfikacji ucznia ani częścią systemu oceniania" - zaznacza MEN w komunikacie.
Ocena funkcjonalna jest innowacyjnym sposobem pomocy uczniom w szkołach. Jej głównym celem nie jest weryfikacja wiedzy czy umiejętności, a wsparcie w codziennym funkcjonowaniu uczniów. "Ocena funkcjonalna będzie wprowadzana sukcesywnie, jako dodatkowa metoda wspierająca proces dydaktyczno-wychowawczy" - poinformowało ministerstwo. Będzie dotyczyć wszystkich uczniów, w tym tych zdiagnozowanych z różnymi problemami zdrowotnymi.
Ministerstwo informuje, że pomysł oceny funkcjonalnej powstał z myślą o lepszym dostosowaniu systemu edukacji do indywidualnych potrzeb uczniów. Nauczyciele będą korzystali z kwestionariuszy, które pomogą ocenić, jak dziecko komunikuje się z nauczycielem i jak funkcjonuje w grupie. Dzięki temu szkoły będą mogły skuteczniej reagować na potrzeby uczniów.
Pierwotnie MEN planowało wprowadzenie oceny wraz z początkiem roku szkolnego 2025/2026, jednak ostatecznie termin został przesunięty. Resort podkreśla, że celem jest stworzenie bardziej przyjaznego środowiska szkolnego, które lepiej wspiera dzieci w ich codziennych wyzwaniach.
Ministerstwo zakłada, że ocena pomoże nauczycielom z identyfikacji potrzeb uczniów. Ma służyć rozpoznaniu potrzeb, mocnych stron i barier ucznia w jego codziennym funkcjonowaniu w szkole.
Źródło: RMF24