Nowe wnioski o ustalenie konstytucyjności ustawy o CBA
Trybunał Konstytucyjny umorzył wnioski grupy posłów, złożone w poprzedniej kadencji Sejmu, w tym m.in. konstytucyjności ustawy o CBA, weksli Samoobrony oraz powołania służb Wywiadu i Kontrwywiadu Wojskowego. W czwartek w TK poinformowano, że są już nowe wnioski, m.in. w sprawie CBA oraz służb Wywiadu i Kontrwywiadu Wojskowego. Klub
Lewicy i Demokratów w listopadzie złożył już nowy wniosek także o
zbadanie, czy zgodne z konstytucją jest wliczanie oceny z religii
do średniej ocen.
03.01.2008 | aktual.: 03.01.2008 17:13
Od początku istnienia Trybunału, wraz z upływem kadencji Sejmu wnioski złożone przez grupy posłów były umarzane po ukonstytuowaniu się nowego Sejmu. Tak stało się i tym razem. "Sprawy te zostały umorzone na posiedzeniach Trybunału w listopadzie i w grudniu" - poinformowano w wydziale prasowym TK.
Po zakończeniu kadencji Sejmu, następuje przerwanie ciągłości pracy jego organów i oznacza to, że wszystkie sprawy, które nie zostały zakończone, ulegają zamknięciu.
Sejm V kadencji zakończył działalność 4 listopada 2007 roku; oznacza to, że te wszystkie sprawy, które nie zostały doprowadzone do końca przed 4 listopada, a które są związane z Sejmem V kadencji, ulegają zamknięciu. Również wnioski kierowane do TK nie mogą być rozpatrywane, ponieważ wnioskodawcy utracili prawo do występowania przed TK, ze względu na zasadę dyskontynuacji.
Wśród wniosków umorzonych znalazły się m.in. wniosek o zbadanie konstytucyjności przepisów ustawy, powołującej Centralne Biuro Antykorupcyjne (złożony przez SLD), powołaniu Służby Wywiadu i Kontrwywiadu Wojskowego (także SLD).
Trybunał umorzył też wniosek o zbadanie konstytucyjności przedsięwzięć realizowanych w ramach projektów budowy Świątyni Opatrzności Bożej-Centrum Jana Pawła II (złożony przez SLD) oraz finansowania szkół wyższych: Papieskiej Akademii Teologicznej oraz Ignatianum.
Umorzony został także wniosek ws. weksli Samoobrony, złożony w poprzedniej kadencji. Marszałek Bronisław Komorowski nie podjął jeszcze decyzji w sprawie ponownego skierowania tego wniosku do Trybunału.
Do Trybunału wpłynęły już wnioski grup posłów obecnej kadencji, w tym m.in. dotyczący CBA, WSI oraz finansowania szkół wyższych: PAT i Ignatianum.
Zgodnie z konstytucją, z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności ustawy wystąpić mogą: prezydent, marszałek Sejmu, marszałek Senatu, premier, 50 posłów, 30 senatorów, I prezes SN, prezes NSA, prokurator generalny, prezes NIK i RPO.
W V kadencji Sejmu posłowie złożyli ponad 20 wniosków, z czego w 2007 roku - 12. W ostatnich dwóch latach Trybunał, badając wnioski grupy posłów, orzekł m.in. o niekonstytucyjności przepisów ustawy lustracyjnej, niektórych przepisów ustawy medialnej, konstytucyjności znowelizowanej samorządowej ordynacji wyborczej oraz niekonstytucyjności utraty mandatów przez samorządowców w przypadku spóźnienia się ze złożeniem oświadczenia majątkowego.
Według konstytucjonalisty Ryszarda Piotrowskiego zasada dyskontynuacji nie została sformułowana w żadnym wyraźnym przepisie, ale jest traktowana jako zwyczaj konstytucyjny, względnie jako element zwyczajowego prawa konstytucyjnego; według tej zasady Trybunał Konstytucyjny (TK) postępuje od wielu już lat.
Jak zaznaczył, wyjątki od tej zasady są możliwe, ale wymagają ustawowej podstawy. Takim wyjątkiem jest na przykład sprawozdanie sejmowej komisji śledczej. "Jeżeli zostało ono przekazane marszałkowi Sejmu, którego kadencja dobiegła końca, to takie sprawozdanie będzie przedmiotem prac w nowo wybranym Sejmie. Do tego jest podstawa w ustawie o komisji śledczej" -wyjaśnił Piotrowski.
Jak wyjaśnił, chodzi o to, by nie ograniczać nowego parlamentu dokonaniami poprzednika. Chodzi o to, by nowi parlamentarzyści mogli, zgodnie z wolą wyborców, realizować swój mandat".