Nieuczciwą konkurencją objęte wszystkie sieci sklepowe
Stacje benzynowe działające w sieciach i sklepy firmowe sprzedające towary własnej marki o wartości powyżej 20% obrotów będzie można oskarżyć o nieuczciwą konkurencję. Taki przepis przegłosował Senat.
25.06.2002 | aktual.: 27.06.2002 18:27
_ Nie wiem, w jaki sposób ten przepis znalazł się w ustawie, ale jest zły i nie wystarczająco przemyślany_ - powiedziała Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Elżbieta Ostrowska.
Wcześniej Sejm przyjął zapis, że nieuczciwą konkurencją jest sprzedaż przez sklepy dyskontowe produktów własnej marki powyżej 20% obrotów.
Komisja senacka rekomendowała skreślenie tej poprawki, bo w ustawie nie ma definicji "sklepy dyskontowe" i nie wiadomo, w jakim czasie liczyć 20% obrotów uzyskiwanych przez te sklepy. Tę poprawkę Senat skreślił.
Przyjął jednak poprawkę rozszerzającą czyn nieuczciwej konkurencji na wszystkie sieci sklepów sprzedające produkty swoich marek powyżej 20% wartości obrotów - powiedziała Elżbieta Ostrowska.
Rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdziła, że ten zapis jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wróci do Sejmu. Sejm może odrzucić senacką poprawkę i zdecydować, że sprzedaż produktów swoich marek powyżej 20% wartości obrotów będzie dotyczyła tylko sklepów dyskontowych.
Może też przyjąć poprawkę senacką, a wtedy stacje benzynowe i sklepy sieciowe nie będą mogły sprzedawać swoich produktów w ilości wyższej niż 20% wartości obrotów.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest częścią rządowego pakietu "Przede wszystkim przedsiębiorczość". Zmiany mają polepszyć sytuację małych i średnich przedsiębiorstw.
Znowelizowana ustawa zakłada, że wielkie sieci handlowe będą miały zakaz prowadzenia agresywnej polityki cenowej polegającej na sprzedaży towarów bez marży lub z marżą nie pokrywającą kosztów handlowych. (reb)