Naukowcy znajdują bogatą materię organiczną w próbkach z asteroidy Ryugu

Japońsko-amerykańsko-europejski kosmiczny zespół, kierowany przez profesora Hiroshi Naraokę z Wydziału Nauk o Ziemi i Planetarnych Uniwersytetu Kyushu, dostarczył do ziemskich laboratoriów próbki pobrane przez sondę Hayabusa 2 Japońskiej Agencji Eksploracji Lotnictwa i Kosmosu (JAXA). Analiza tych przywiezionych materiałów zaskoczyła naukowców.

Materiały pobrane na asteroidzie Ryugu w 2019 roku trafiły do japońskich laboratoriów. Naukowcy doszli do szokujących wniosków - w kosmicznych próbkach obecne były substancje potrzebne organizmom do życia Materiały pobrane na asteroidzie Ryugu w 2019 roku trafiły do japońskich laboratoriów. Naukowcy doszli do szokujących wniosków - w kosmicznych próbkach obecne były substancje potrzebne organizmom do życia Źródło: NASA
d26dkh1

Sonda Hayabusa2 zebrała próbki 22 lutego 2019 roku i dostarczyła je na Ziemię w grudniu 2020 roku. Część tego cennego kosmicznego materiału, w ilości zaledwie 30 miligramów, oddano międzynarodowemu zespołowi ds. analiz rozpuszczalnych związków organicznych. Trafiła do japońskich laboratoriów i była ekstrahowana w wielu różnych rozpuszczalnikach przy użyciu szerokiej gamy sprzętu podobnego do tego używanego w laboratorium kryminalistycznym.

Wyniki badań próbek, pobranych przez sondę na asteroidzie Ryugu, przyniosły nieoczekiwane wnioski. Badacze odnaleźli w preparatach cząstki organiczne - rodzaj aminokwasów, czyli surowców potrzebnych do życia.

Gama związków zawierających pierwiastek węgiel, sprzężony z wodorem, tlenem, azotem, siarką i innymi atomami, jest budulcem wszystkich form życia na Ziemi. Związki te mogą powstawać w wyniku reakcji chemicznych, w których nie biorą udziału żywe organizmy.

Jak informuje chiński kanał telewizyjny CGTN, to odkrycie jest przełomowe w badaniu kosmicznych sfer. Oznacza to, że procesy chemiczne w asteroidach mogą tworzyć składniki potrzebne do życia.

d26dkh1

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kosmiczna sensacja. Odkrycie Teleskopu Jamesa Webba w obłoku Kameleona

Poszukiwanie procesów chemicznych, które mogły doprowadzić do powstania życia na Ziemi, znane jest jako "chemia prebiotyczna". Organiczne ślady w materiałach pobranych z asteroidy Ryugu to prawdziwa sensacja. Organiczne cząsteczki mogą się bowiem tworzyć w obecności wody oraz takich ważnych dla życia składników jak aminy alifatyczne, kwasy karboksylowe, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i związki heterocykliczne zawierające azot.

Naukowcy znajdują bogatą materię organiczną w próbkach z asteroidy Ryugu

- Jak dotąd wyniki badań aminokwasów z Ryugu są w większości zgodne z tym, co zaobserwowano w niektórych typach meteorytów bogatych w węgiel , które zostały wystawione na działanie wody w kosmosie - powiedział stacji Jason Dworkin, współautor badań NASA Goddard Space Flight.

Znalezione w materiałach pobranych na asteroidzie aminokwasy dają wiele do myślenia. Te cząsteczki są wykorzystywane przez żywe istoty do budowy białek niezbędnych do regulowania reakcji chemicznych i tworzenia takich struktur, jak włosy i mięśnie.

d26dkh1

Odkrycie dodaje większej wiarygodności teorii, że podstawowe składniki potrzebne do rozpoczęcia rozwoju życia na Ziemi mogły zostać dostarczone na planetę z kosmosu.