Nagrody za prasową okładkę roku
Okładka "Dużego Formatu", poniedziałkowego
dodatku "Gazety Wyborczej", oraz pierwsza strona "Pulsu Biznesu"
zwyciężyły w tegorocznej edycji konkursu Izby Wydawców Prasy na
prasową okładkę roku "GrandFront 2005". Nagrodę specjalną
przyznano zespołowi dziennika "Rzeczpospolita". Wręczono także
osiem złotych medali w każdej kategorii konkursu oraz wyróżnienia.
Na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się gala finałowa. Już po raz czwarty nagrodzone zostały najlepsze "jedynki" gazet oraz najładniejsze okładki czasopism.
Zwycięska okładka w kategorii czasopisma, dzieło Jacka Konarowskiego i Tomasza Korwina-Szymanowskiego z Agory, przedstawia b. ministra spraw zagranicznych Władysława Bartoszewskiego. 418 na jednego. Czy Władysław Bartoszewski ujawni listę swoich ubeków? - głosi tytuł anonsujący wywiad z politykiem.
Autorami, nagrodzonej w kategorii "GrandFront w grupie gazet", pierwszej strony jedynego dziennika w Polsce poświęconego w całości tematyce biznesowej, są dyrektor artystyczny "PB" Jacek Utko i Witold Rozbicki. Przedstawia ona obecnego prezydenta RP na tle godła Polski.
Zespół "Rzeczpospolitej" otrzymał pozaregulaminową nagrodę specjalną "GrandFront 2005" za "szczególnie udany mariaż sztuki projektowej, redakcyjnej i edytorskiej, związany z redesign'em swojej gazety".
Ponadto przyznano nagrody w ośmiu kategoriach. W kategorii czasopisma opinii złoty medal przyznano za pierwszą stronę "Dużego formatu", a wyróżnienia za okładki tygodników: "Przekrój", Polityka", "Forum".
Najładniejszą okładką w kategorii czasopisma lifestyle okazała się okładka miesięcznika "Zwierciadło", a wyróżnienia to: "DosDedos", "Dzień Dobry Flash", "Pani", "Exklusiv", "Laif Style".
Za najlepszą w kategorii czasopisma people uznano okładkę "Wysokich Obcasów", sobotniego dodatku "Gazety Wyborczej", zaś wyróżnienia w tej kategorii przypadły m.in. "Wróżce", "Gali" i "Feniksowi".
Wśród okładek czasopism hobbystycznych bezkonkurencyjna okazała się okładka pisma "Foto". Wyróżnienia otrzymały w tej kategorii: "Wiedza i Życie", "Moda na zdrowie", "Chichot", "Polski Katalog Snowboardowy" i "Fotopozytyw".
Najwyżej oceniona wśród okładek czasopism branżowych została okładka dwumiesięcznika kulturalno-społecznego "op.cit", a wyróżniono m.in. okładki "ARTeonu", "Pressa", "Architektury".
Z okładek gazet ogólnopolskich jury najbardziej spodobała się pierwsza strona "Pulsu Biznesu", a wyróżniło m.in.: "Dzień Dobry", "Metro", "Gazetę Wyborczą".
Pierwsza strona wydania specjalnego "Gazety Krakowskiej" okazała się najlepsza w kategorii gazety regionalne. Wyróżniono ponadto "Nową Trybunę Opolską", wydanie specjalne "Życia Warszawy", "Gazetę Olsztyńską", "Dziennik Bałtycki".
W ostatniej kategorii na najlepszą okładkę tygodnika typu gazetowego wygrała pierwsza strona "Tygodnika Powszechnego", a wyróżnienia otrzymały m.in.: "Kronika Tygodnia", "Tygodnik Siedlecki", "Magazyn Tygodniowy".
Laureaci głównych nagród oraz zwycięzcy w poszczególnych kategoriach nagrodzeni zostali statuetkami i medalami zaprojektowanymi przez rzeźbiarkę Hannę Jelonek z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
W tym roku była rekordowa liczba zgłoszeń. O nagrody główne w konkursie rywalizowało 546 prac (w ubiegłym roku - 383). 20 proc. nadesłanych prac dotyczyło najważniejszych ubiegłorocznych wydarzeń: śmierci Jana Pawła II oraz wyborów parlamentarnych i prezydenckich.
Okładki poświęcone osobie papieża Polaka zebrane zostały w katalog, który - jak poinformował szef Izby Wydawców Prasy Wiesław Podkański - zostanie przekazany Centrum im. Jana Pawła II.
Ponadto okładki te będzie można zobaczyć 13 czerwca na wystawie, która zostanie zorganizowana w Warszawie w rocznicę poświęcenia przez papieża Kościoła Środowisk Twórczych w Warszawie. Poinformował o tym uczestniczący w środowej gali duszpasterz środowisk twórczych ks. Wiesław Niewęgłowski. Wyraził on przekonanie, że zdjęcia te będą "świadectwem myśli i serc redakcji, dziennikarzy, tamtych wydarzeń" (śmierci i pogrzebu Jana Pawła II).
Wszystkie okładki zaprezentowane zostaną od 27 do 29 kwietnia w Zamku Królewskim, a od 30 kwietnia przez tydzień będzie je można oglądać w warszawskim Empiku. Potem wystawę będzie można zobaczyć we Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Częstochowie, Toruniu i Gdańsku.
Laureatów konkursu wyłoniło 22-osobowe jury, w którym zasiadają znawcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni wydawnictw i agencji reklamowych, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy, graficy i wydawcy.
Konkurs był realizowany pod patronatem ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Wśród sponsorów nagród była m.in. Polska Agencja Prasowa.