Nagrody 'Libertas et Auxilium' przyznane
Paweł Wrabec z 'Polityki' oraz Robert Stanilewicz i Pamela Bem z TVN24 zostali laureatami pierwszej edycji Nagród 'Libertas et Auxilium'.
25.05.2006 06:51
Konkurs organizowany jest przez Prezesa UOKiK we współpracy z Centrum im. Adama Smitha oraz Stowarzyszeniem Dziennikarzy Polskich
Nagrody „Libertas et Auxilium” zostały w bieżącym roku rozdane po raz pierwszy. Ich celem jest uhonorowanie najwartościowszych artykułów prasowych lub audycji radiowych i telewizyjnych poświęconych prawu konkurencji oraz prawu ochrony konsumentów. Partnerami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przyznawaniu Nagród są Centrum im. Adama Smitha oraz Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. Honorowy patronat nad konkursem objął Prezes Rady Ministrów.
Laureatów Nagród – spośród autorów 127 nadesłanych prac – wyłoniło Kolegium pod przewodnictwem Prezesa UOKiK. W jego skład weszły osoby wyróżniające się wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie ekonomii, prawa antymonopolowego oraz prawa ochrony konsumentów delegowane przez Urząd, Centrum im. Adama Smitha oraz Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. Podstawowymi kryteriami oceny prac nadesłanych na konkurs były wysoka wartość merytoryczna, nowatorski charakter materiału, a także jego znaczenie dla opinii publicznej.
W opinii członków Kolegium w 2005 roku w stopniu najwyższym warunki te spełniły artykuł Pawła Wrabca „Grabarze konkurencji” opublikowany w „Polityce” z 21 maja 2005 roku, który otrzymał Nagrodę „Libertas et Auxilium” w kategorii „ochrona konkurencji” oraz zrealizowany przez Roberta Stanilewicza i Pamelę Bem Magazyn ekonomiczny „Portfel” (wyemitowany w stacji TVN24 15 października 2005 roku) – uhonorowany w kategorii „ochrona konsumentów”.
Laureaci konkursu „Libertas et Auxilium” otrzymali dyplomy z rysunkami Marka Raczkowskiego oraz nagrody pieniężne w wysokości 7,5 tys. złotych brutto.
Ponadto Prezes UOKiK uhonorował Nagrodą specjalną dziennikarkę „Gazety Jarocińskiej” Annę Kopras-Fijołek za artykuł „Kanalizacja za darmo”.
Właściwa realizacja polityki antymonopolowej i polityki konsumenckiej nie byłaby możliwa bez współpracy z mediami. Publiczne napiętnowanie nieuczciwego przedsiębiorcy często przynosi większy i szybszy efekt niż kary finansowe. Nie do przecenienia jest również rola środków masowego przekazu w edukowaniu wszystkich uczestników rynku na temat ich praw i obowiązków. Stąd też współpraca z mediami stanowi ważny obszar działań UOKiK. Efektem było między innymi ponad 6,5 tys. publikacji prasowych i ponad 700 audycji radiowych i telewizyjnych w samym tylko 2005 roku - podano w komunikacie UOKiK.
libertas (łac.) – ‘swoboda, wolność’; auxilium (łac.) – ‘pomoc, wsparcie, współdziałanie’ - Źródło: Jerzy Pieńkos, „Słownik łacińsko-polski”. Warszawa (1993): Wydawnictwo Prawnicze.