Nadchodzi dzień wyzwolenia od COVID-19. Polacy to poczuli i rezerwują wczasy
Rozpoczynające się masowe szczepienia przeciwko COVID-19 sprawiły, że u konsumentów rosną nadzieje na szybkie pokonanie epidemii koronawirusa. Polacy zaczęli już rezerwować wakacje w 2021 roku. Na zagraniczne wyjazdy nie zamierzamy szczędzić pieniędzy.
29.12.2020 | aktual.: 03.03.2022 01:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Eksperci biznesowi firmy EY, a także socjolodzy przewidują, że w 2021 roku będzie miało miejsce odreagowanie złych przeżyć z epidemii. Ponad 70 proc. konsumentów planuje zwiększenie wydatków na "ekstrawaganckie wakacje" oraz organizowanie czasu wolnego (prognoza EY). Plan na wakacje to najważniejsze życzenie związane z powrotem do normalności.
Trend jest już widoczny. Polacy zaczęli rezerwować wyjazdy na zagraniczne wczasy w 2021 roku - wynika z danych portalu Wakacje.pl. Na pierwszych miejscach popularności są obecnie Grecja oraz Turcja.
- Rezerwacji first minut jest mniej niż w zeszłym roku. Widać jednak wzrost zaufania klientów do planowania podróży na lato - mówi Klaudyna Fudala, rzecznik prasowa serwisu Wakacje.pl. Dodaje, że część klientów z rezerwacjami to osoby, które nie wyjechały w 2020 roku i są zdeterminowane, aby wypocząć latem 2021.
Wakacje 2021. Biura oferują ubezpieczenia
Nowość w ofertach firm turystycznych to ubezpieczenie się na wypadek odwołania wyjazdu z powodu COVID-19. Polisy dotyczą ewentualnej choroby u osoby wybierającej się na wakacje, ale także ryzyka wprowadzenia nowych obostrzeń w krajach będących celem wypoczynku. Biura podróży gotowe są też zapewnić wczasowiczom testy na SARS-CoV-2, np. sytuacji, kiedy wjazd do któregoś z krajów będzie uzależniony od negatywnego wyniku badania.
Boom na wakacje 2021 przewiduje już linia lotnicza EasyJet, która niedawno poinformowała o zwiększeniu floty samolotów. Brytyjczycy, którzy pierwsi zaczęli się szczepić na COVID-19, szykują się na wakacje we Włoszech oraz w Hiszpanii.
- Klienci powracają po dobrych wiadomościach o wprowadzeniu szczepień. Umożliwią one powrót do normalnego życia; ponowne odwiedziny u przyjaciół i rodziny lub wyjazd na bardzo potrzebne wakacje - komentował Ali Gayward, menadżer EasyJet w Wielkiej Brytanii.
Rok 2021. Jak odreagujemy pandemię?
- Grupą, którą najmocniej odreaguje "wyzwolenie od covidu", będą 20-30 latkowie. To ich styl życia, polegający na podróżach i częstych spotkaniach ze znajomymi, musiał zmienić się w wyniku obostrzeń epidemicznych - komentuje dr Paula Pustułka, socjolożka z Uniwersytetu SWPS i kierownik ośrodka badawczego Młodzi w Centrum Lab.
- W relacjach, jakie do mnie dochodzą, młode osoby planują podróżowanie z imprezy na imprezę przez całe wakacje - dodaje.
W 2021 roku spodziewa się rozkwitu życia rodzinnego, spotkań towarzyskich przy grillu. - Podczas okresu izolacji wiele osób uświadomiło sobie, jak pandemia podkopała cenne relacje rodzinne - dodaje socjolożka.
Jej zdaniem w specyficzny sposób pandemię odreaguje pokolenie 50-latków, którzy wychowali już swoje dzieci. - Ta grupa osób zazwyczaj snuje plany na nowy etap życia, co wiąże się z wyjazdem w wymarzone miejsce, rozpoczęciem realizacji swoich pasji. Pandemia im to zabrała. Wśród tych osób spodziewam się zachowań, które zrekompensują "stracony 2020 rok". Te odkładane w czasie marzenia zostaną zrealizowane w 2021 roku lub tak szybko, jak tylko się da - ocena dr Pustułka.
Blizny po pandemii zostaną w naszych głowach
Z badań zachowań konsumenckich Future Consumer Index firmy EY wynika, że pandemia odbiła ślad w naszej psychice, co wpłynie na przyszłe decyzje zakupowe. Jesteśmy wprawdzie gotowi planować wakacje, aby odbić sobie stracony rok 2020, ale eksperci zachowują sceptycyzm, co do tego, że Polacy masowo „rzucą się” na zakupy w centrach handlowych.
- 57 procent osób zadeklarowało, że nie będzie już kupować produktów, których tak naprawdę nie potrzebuje, nawet jeśli oznacza to niedostosowanie się do najnowszych trendów. Co czwarta ankietowana osoba (26%) uważa, że powrót do normalności w kwestii swobody podróżowania zajmie lata - komentuje Robert Krzak, ekspert Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY Polska.
Według niego centra handlowe pozostaną preferowanym miejscem zakupów w takich kategoriach jak żywność, ale 39 proc. osób chce poszukiwać okazji do kupowania przez internet np. odzieży i obuwia oraz sprzętu RTV i AGD. Wynika to z przekonania, że zakupy w zatłoczonych galeriach nie są komfortowe.
- Ponad jedna trzecia ankietowanych wskazało, że komfortowe zakupy będą w nich możliwe po kilku miesiącach od zakończenia pandemii. Optymistów, twierdzących, że powrót do normalności nastąpi szybko, w ciągu dni, jest znacznie mniej - dodaje Robert Krzak.
Praca zdalna i przymus do pozostania w domach sprawiły, że zaczęliśmy zauważać, czego brakuje nam w naszych mieszkaniach. - Konsumenci nie zamierzają oszczędzać na wydatkach związanych z usprawnieniem życia w domu i zakupie mebli - dodaje ekspert.