Na budowie II linii metra rozpoczęły się odbiory techniczne
Na budowie centralnego odcinka II linii metra rozpoczęły się częściowe odbiory techniczne. Robimy wszystko, by po zakończeniu budowy kolejka szybko została uruchomiona dla pasażerów - zapewnił stołecznych radnych prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk.
Lejk poinformował, że dotychczas zakończone zostały 32 ze wszystkich 250 odbiorów wewnętrznych - dokonywanych między wykonawcą inwestycji a zamawiającym, tj. Metrem Warszawskim.
Zaznaczył, że po zakończeniu odbiorów wewnętrznych inwestycję będą musiały odebrać także instytucje państwowe. Jak powiedział, przedstawiciele Metra Warszawskiego spotykali się już w tej sprawie ze strażą pożarną, nadzorem budowlanym i policją.
- Przeprowadziliśmy stosowne robocze uzgodnienia, żeby cały ten proces przebiegał sprawnie, bez zbędnych opóźnień. I po to, żeby deklaracja generalnego wykonawcy, który potwierdza, że przewiduje zakończenie przedmiotu zamówienia 30 września, mogła bardzo szybko przeistoczyć się w uruchomienie metra na odcinku centralnym dla pasażerów - zapewnił prezes spółki.
Z przedstawionych przez niego informacji wynika, że zakończyły się już roboty konstrukcyjne na wszystkich stacjach i wentylatorniach. Trwają tam prace wykończeniowe i instalacyjne, związane m.in. z montażem okładzin ściennych i podłogowych oraz technologicznym wyposażeniem pomieszczeń.
Zakończone są też roboty torowe we wszystkich tunelach oraz odtwarzana jest nawierzchnia ulic Świętokrzyskiej, Prostej i Targowej.
Miasto zapłaciło już wykonawcy ponad 3 mld 443 mln zł, co stanowi 88,3 proc. wartości kontraktu.
Dopytywany o to, kiedy kierowcy będą mogli poruszać się całą szerokością tunelu Wisłostrady, powiedział, że stanie się to na przełomie lipca i sierpnia. Wyjaśnił, że wciąż znajduje się tam instalacja do mrożenia gruntu. Jej użycie było konieczne do wykonania tunelu łączącego obie części stacji "Centrum Nauki Kopernik", która powstaje pod tunelem Wisłostrady.
W sierpniu 2012 r. doszło w tym miejscu do awarii. Budowniczowie metra natrafili na ciek wodny; zalana została konstrukcja stacji, a woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady, który na blisko rok został zamknięty dla kierowców.
Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".
Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według początkowych planów budowa miała zakończyć się w październiku 2013 r. Obecny termin to 30 września br.