Mosty do eksportu

Wejście Polski do Unii Europejskiej otworzyło wielu firmom szanse na eksport. Brak barier handlowych pomógł uzyskać kontakty zagraniczne i zmniejszyć koszty. Działalność eksportowa jest bardzo ważna dla konkurencyjności firm. Dlatego – choć idzie nam dobrze – Fundusze Europejskie nadal wspierają polskie przedsiębiorstwa.

Mosty do eksportu
Mosty do eksportu
Źródło zdjęć: © PAP | Leszek Szyma�ski

11.12.2024 | aktual.: 11.12.2024 13:17

Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego

Eksport polskich firm

Udział Polski w światowym eksporcie wzrósł w latach 2001-2023 o prawie 1 punkt procentowy. Polska awansowała o dziesięć miejsc w rankingu największych eksporterów (z 32. miejsca na 22.). Głównym rynkiem dla polskich firm jest Unia Europejska – 75 proc. towarów trafia do tych krajów.

Widać jednak rosnący udział innych rynków. W 2024 roku odnotowano wzrost eksportu na rynki pozaeuropejskie, zwłaszcza do Stanów Zjednoczonych, Turcji, Chin i Kanady oraz kilku krajów azjatyckich, takich jak Filipiny, Malezja czy Singapur.

Rozwój eksportu kosztuje

Różne kierunki eksportu to konieczność, która może pomóc Polsce uniknąć zawirowań gospodarczych. Jeśli w jednej części świata handel będzie utrudniony, np. z powodu wojny czy katastrofy klimatycznej, wówczas towary czy usługi można przekierować gdzie indziej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zdobywanie nowych rynków kosztuje – trzeba np. dostosować produkty pod nowego klienta. Trudno mieć kontakty w różnych krajach, zwłaszcza odległych. Przedsiębiorcy też niechętnie płacą za drogie podróże i udział w międzynarodowych targach, bez pewności, że pozyskają nowych klientów.

Most do odległych rynków

Odpowiedzią na te potrzeby jest program Polskie Mosty Technologiczne (PMT). Działania są finansowane z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki, a za ich koordynację odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH).

PMT ma za zadanie pomóc polskim mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom w rozwoju na wybranych rynkach pozaunijnych. Na liście tych krajów znajdują się: Brazylia, Chiny, Egipt, Japonia, Kanada, Maroko, RPA, Turcja, USA, Wielka Brytania, Wietnam i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

W programie mogą wziąć udział firmy działające od co najmniej dwóch lat, które posiadają innowacyjne produkty lub usługi. Powinny mieć także potencjał eksportowy.

PMT oferuje grant do 180 tys. zł na usługi eksperckie, analizy, strategie ekspertowe i udział w wydarzeniach międzynarodowych. Umożliwia także stałą współpracę z ekspertami branżowymi oraz specjalistami z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH. Firma musi pokryć samodzielnie 20 proc. kosztów.

Realizacja PMT odbywa się w latach 2024-2029. W tym czasie PAIH uruchomi ok. 10 konkursów, które będą dedykowane konkretnym rynkom i wybranym branżom. Pierwszy nabór wniosków jest zaplanowany w I połowie 2025 r.

Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)