Młodzi polscy mężczyźni to nowocześni i powściągliwi żywiciele
Prawie 40% młodych mężczyzn w Polsce reprezentuje typ
nowoczesnego i powściągliwego macho, podczas gdy kolejne 25%
to tzw. żywiciele pod presją - wynika badania przeprowadzonego
przez Discovery Channel. Co piąty młody Polak unika natomiast
zobowiązań, a co szósty - myśli przede wszystkim o sobie.
Największa grupa wśród polskich mężczyzn w wieku 25-39 lat - dokładnie 38% - to tzw. powściągliwi i nowocześni macho, którzy mają liberalne podejście do podziału ról związanych z płcią i są otwarci na dzielenie się obowiązkami z partnerką. Ten typ jest najpopularniejszy w Szwecji (48%), Norwegii (44%) i Francji (42%), natomiast przeciętnie w Europie należy do niego co trzeci mężczyzna. Z kolei co czwarty młody Polak to tzw. żywiciel pod presją - tradycjonalista z konserwatywnym podejściem do swojej roli w domu i społeczeństwie. W całej Europie taką postawę deklaruje 26% mężczyzn w wieku 25-39 lat, z czego najwięcej - 72% - w Rumunii.
Co piąty młody Polak unika zobowiązań - żyje dniem dzisiejszym i nie chce się angażować w poważne związki i podejmować dużą odpowiedzialność. Taki typ zachowań wśród mężczyzn najczęstszy jest w Hiszpanii (26%), natomiast o wiele rzadszy (14%) w całej Europie. Najmniej (14%) jest w Polsce mężczyzn spod znaku "wszystko o mnie", czyli egotyków mało zorientowanych na rodzinę i stawiających własne dobro nad relacjami z innymi ludźmi. Taką postawę deklaruje średnio co czwarty Europejczyk i co drugi Niemiec.
Przeprowadzone na zlecenie Discovery Channel przez firmy Sense i Holden Permain badanie objęło przez ponad rok ok. 12 tys. mężczyzn w wieku 25-39 lat z 12 krajów europejskich: Szwecji, Danii, Niemiec, Holandii, Rosji, Polski, Rumunii, Węgier, Francji, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Młodzi Europejczycy głównie wypełniali ankiety internetowe, a dodatkowo 45 ankietowanych udostępniło badaczom prowadzone przez siebie kalendarze, a 54 wzięło udział w pogłębionych wywiadach bezpośrednich.