PolskaMinister transportu zadowolony z pierwszego odcinka A-1

Minister transportu zadowolony z pierwszego odcinka A‑1

Minister transportu Jerzy Polaczek jest zadowolony z postępu prac na budowie pierwszego odcinka A-1 z Rusocina do Nowych Marzów. Oglądał ją wczoraj, ale z odpowiedzią na konkretne pytania o związane z pojawiającymi się problemami miał kłopot.

Minister objął patronatem podpisane przez pomorskich samorządowców porozumienie w sprawie budowy obwodnicy północnej Trójmiasta. Jerzy Polaczek oglądał kilka kilometrów budowy w okolicach Rusocina. Stan zaawansowania prac jest satysfakcjonujący - stwierdził później.

Pierwszy odcinek drogi buduje konsorcjum Gdańsk Transport Company. Ta sama firma toczy spór z ministrem, który stwierdził, że jej koncesja na budowę drugiego etapu (z Nowych Marz do Torunia) wygasła. Spór najprawdopodobniej skończy się w sądzie administracyjnym, co może opóźnić powstanie tego odcinka drogi. Wniosek do sądu GTC skierowało najpierw do ministra (taka jest procedura). Ten powinien przesłać dokument sądowi wraz ze swoim stanowiskiem. Termin właśnie mija, a minister nie chciał odpowiadać dlaczego jeszcze nie dopełnił procedur.

Wniosek do sądu jest gotowy i zostanie wysłany zgodnie z procedurą, spór administracyjny i kwestia planu budowy drugiego odcinka A-1 to zupełnie dwie różne kwestie - powtarzał ogólnikowo minister.

Jego zdaniem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (Polaczek twierdzi, że zbuduje drugi odcinek taniej niż GTC) ma mieć w lipcu tego roku gotowy projekt techniczny drugiego odcinka, a jesienią rozpisze przetarg na jego wykonawcę. Tymczasem zdaniem GTC argumenty dotyczące ceny to fikcja.

W tej chwili pierwszy odcinek drogi budujemy za 5,6 mln euro za km. Dla porównania odcinek A-1 na południe od Gliwic już teraz jest budowany przez innych za 15 mln euro za km, a kawałek A-4 z Krakowa do Szarowa za 11 mln euro - argumentuje Aleksander Kozłowski z GTC.

GTC jeszcze przed dwoma laty deklarowało, że drugi etap A-1 jest w stanie wybudować za ok. 7,5 mln euro za km. Polaczek podtrzymał natomiast swoją deklarację, że rząd chce, aby cała A-1 - od Gdańska do granicy z Czechami - powstała do 2010 r. Budowa jej pierwszego odcinka - realizowana przez GTC - wchodzi w ostatnią fazę. 25 km A-1 z Rusocina do Swarożyna powinno zostać otwarte jeszcze w tym roku, docelowo cały odcinek - 90 km do Nowych Marzów - jesienią przyszłego roku.

Polaczek wziął też udział w podpisaniu porozumienia między 13 samorządami Pomorza w sprawie budowy obwodnicy północnej Trójmiasta (od wylotu obecnej obwodnicy w Gdyni, przez Wejherowo w kierunku Lęborka i Słupska). Tę inwestycję ma realizować GDDKiA, a porozumienie określa, że w finansowaniu przygotowania budowy i jej realizacji będą uczestniczyły samorządy - w największym stopniu samorząd wojewódzki i Gdynia. Samo przygotowanie dokumentacji ma trwać ok. trzech lat. - Chcemy aby ta droga była wybudowana najdalej do 2015 roku - podkreśla wicemarszałek województwa Mieczysław Struk.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)