Mentzen chce wejść na pole Nawrockiego. Celem grupa wyborców PiS
Kolejny etap kampanii prezydenckiej Sławomira Mentzena to walka o głosy seniorów. Ponad 40 tysięcy wolontariuszy w całej Polsce rozdaje kampanijne gazetki, w których kandydat Konfederacji zwraca się do osób ze starszego pokolenia. - To próba wejścia na pole PiS - słyszymy od osoby z zaplecza kampanii.
- Młodych już mamy, teraz czas na zawalczenie o głosy seniorów - mówią ludzie z Konfederacji.
- Walczymy o to, by Sławomir Mentzen był w drugiej turze i wygrał, jako osoba, która ma większe szanse na wygranie z jakimkolwiek kandydatem PiS z jednego powodu - na Mentzena głosują młodzi wyborcy, a oni nie chcą głosować na kandydata PiS-u - powiedział Wirtualnej Polsce w środę w Sejmie Przemysław Wipler z Konfederacji.
Mentzen jest najpopularniejszym politykiem wśród najmłodszego elektoratu. Jak wynika z badania Ogólnopolskiej Grupy Badawczej z lutego br., polityk Konfederacji może liczyć na poparcie aż 55,7 proc. respondentów z grupy wiekowej 18-29 i 49,4 proc. z grupy 30-39.
W tym segmencie wyborców między nim a resztą kandydatów jest przepaść. Gorzej, gdy idzie o poparcie wśród starszych wyborców. Tu Mentzen wyraźnie ustępuje głównym kontrkandydatom - Karolowi Nawrockiemu i Rafałowi Trzaskowskiemu. Ale kandydat Konfederacji i na tym - trudnym dla siebie - polu chce spróbować powalczyć.
- To jest ten etap, gdy trzeba skierować przekaz do seniorów. To oni właśnie są najbardziej zmobilizowani do chodzenia na wybory, oni też często najbardziej interesują polityką. To najliczniejsza grupa wyborców. Naszym fundamentem są młodsze pokolenia, ale to nie znaczy, że nie zyskujemy wśród starszych, których ci młodzi również przekonują do Sławka - twierdzi człowiek z Konfederacji.
Sztab Mentzena przygotował kampanijną gazetę - stylizowaną na tabloid, z krzykliwymi tytułami, grafikami i populistycznymi hasłami - którą ponad 40 tysięcy wolontariuszy w całej Polsce ma rozdawać na ulicach (z materiałem można zapoznać się poniżej, przesuwając w prawo; liczy on 8 stron).
To znany kampanijny pomysł, ale wciąż wykorzystywany. Przez Konfederację pierwszy raz; wszak partia ta skupia się od lat na aktywności przede wszystkim w mediach społecznościowych.
Ludzie bliscy Konfederacji nie kryją, że próba zawalczenia o głosy seniorów to wejście na pole Karola Nawrockiego. Szkopuł w tym, że politycy PiS podkreślają, iż skrajnie liberalne propozycje programowe Sławomira Mentzena uderzą m.in. właśnie w seniorów, bo to oni są jedną z najmniej zamożnych grup społecznych (a program Konfederacji sprzyja bogatszym).
Mimo to Mentzen w gazetce zapewnia - stosując najmniej wyrafinowany przekaz - że to on jest gwarancją lepszego bytu seniorów.
- Coraz lepiej nam idzie w dotarciu do seniorów. Hasło Sławomira Mentzena, by znieść podatek dochodowy i obciążenie daninami publicznymi wypłaty dla seniorów, żeby seniorzy mieli emerytury zwolnione z podatku, a także zwolnione dodatkowe dochody, sprawa, jest postulatem, który bardzo się przebija i sprawia, że rośniemy wśród tej grupy - przekonywał w rozmowie z WP Przemysław Wipler.
W kampanijnych materiałach Mentzena sporo jest treści wyjątkowo krytycznej wobec Donalda Tuska. To też nie przypadek; wśród większości seniorów obecny premier nie jest popularny.
Mentzen chce dotrzeć do wyborców PiS również innymi "ścieżkami". W tym tygodniu spotkał się m.in. z prezydentem Andrzejem Dudą, uwielbianym w elektoracie formacji Jarosława Kaczyńskiego. O kulisach pisaliśmy TUTAJ.
Politycy PiS jednak uspokajają i twierdzą, że "Mentzen nie ma szans na odebranie głosu seniorów Nawrockiemu". Zwracają uwagę, że w grupie wiekowej 18-25 jest mniej niż 1,5 miliona wyborców, a seniorów powyżej 65. roku życia, którzy dziś nie sympatyzują z Mentzenem, za to wspierają PiS, jest ok. 6,5 miliona. A to ma wystarczyć kandydatowi PiS do przejścia do drugiej tury wyborów.
Michał Wróblewski, dziennikarz Wirtualnej Polski
Napisz do autora: michal.wroblewski@grupawp.pl