MEN: CKE przygotowała siatki centylowe pozwalające porównywać wyniki matur
Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała siatki centylowe do wszystkich przedmiotów zdawanych na maturze w latach 2005-2014 - poinformowała wiceminister edukacji Joanna Berdzik. Siatki centylowe pozwalają porównywać wyniki uzyskane w różnych latach.
09.07.2015 | aktual.: 09.07.2015 17:22
Wiceminister odpowiadała na pytania posłów PO Aleksandry Trybuś-Cieślar i Sławomira Kowalskiego dotyczące m.in. porównywalności wyników uzyskanych na tegorocznej maturze przez abiturientów zdających w nowej formule i zgodnie ze starą w związku z rekrutacją na studia.
W tym roku po raz pierwszy abiturienci z liceów ogólnokształcących zdawali egzaminy przeprowadzane zgodnie z nową formułą, byli oni bowiem pierwszym rocznikiem, który uczył się według nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Z kolei tegoroczni abiturienci z techników byli ostatnim rocznikiem, który się uczył zgodnie ze starą podstawą. Dlatego choć zdawali oni egzaminy z tych samych przedmiotów, mieli różne arkusze egzaminacyjne. W starej formule zdawali też abiturienci z poprzednich lat, którzy poprawiali swoje wyniki.
Berdzik wyjaśniła, że różnice w arkuszach brały się m.in. stąd, że w nowej formule wymagania egzaminacyjne stawiane maturzystom związane są bezpośrednio z nową podstawą programową nauczania, zaś w przypadku starej formuły muszą być zgodne z innym dokumentem - ze standardami egzaminacyjnymi. - W nowych arkuszach maturzyści mieli więcej zadań dotyczących wnioskowania, analizowania, formułowania tez, argumentowania. Zmienił się także sposób oceniania - z tzw. klucza przechodziliśmy na ocenianie holistyczne, zwracaliśmy uwagę na to, czy podczas rozwiązywania zadania maturzysta pokonał tzw. zasadniczą trudność - zauważyła Berdzik.
- Zgodnie z informacją Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nie ma istotnych różnic w poziomie trudności zadań egzaminacyjnych w starej i nowej formule. Zgodnie z zasadami tworzenia narzędzi pomiaru dydaktycznego w obu rodzajach arkuszy zastosowano zadania o różnym stopniu trudności - powiedziała wiceminister.
Poinformowała, że po to by możliwe było porównywanie wyników maturzystów przy rekrutacji na studia, nie tylko zdających w tym roku, ale także w latach ubiegłych, Centralna Komisja Egzaminacyjna opracowało skale centylowe dla egzaminów z wszystkich przedmiotów z lat ubiegłych, począwszy od 2005 r. Dzięki temu indywidualny wynik maturzysty z konkretnego przedmiotu można zobaczyć na tle wyników innych maturzystów zdających z niego egzamin w tym samym roku - siatka pokazuje, ilu maturzystów zdało egzamin na tym samym poziomie, ma wyniki wyższe lub niższe.
- CKE udostępnia je szkołom wyższym. Wiemy, że do CKE z wnioskiem o udostępnienie siatek zwróciła się Politechnika Warszawska - powiedziała Berdzik. Zaznaczyła, że MEN rekomenduje stosowanie siatek przy rekrutacji na uczelnie.
Wiceminister pytana była także o tegoroczny egzamin maturalny z chemii. Według posłów zgłaszali się do nich maturzyści, którzy w tym roku zdawali maturę z tego przedmiotu w starej formule. Uważają oni, że ich egzamin był trudniejszy.
- Do nas też takie głosy docierały, stąd przeanalizowaliśmy sprawę. Podstawową kwestią jest to, że standardy egzaminacyjne różnią się od wymagań nowej podstawy programowej. Rzeczywiście w nowej podstawie programowej z chemii pewna część materiału po prostu została wyeliminowana, ale to nie oznacza, że arkusz starej matury był trudniejszy, bądź łatwiejszy. Po prostu jedni uczniowie uczyli się takiego materiału, a drudzy innego. W obu tych obszarach CKE zbudowała arkusz o podobnym stopniu trudności - zaznaczyła Berdzik.
Dodała, że potwierdza to zarówno analiza arkuszy, jak i uzyskane przez maturzystów wyniki. - Nie wykazują one istotnych różnic w poziomie trudności arkuszy. Nie ma takiej sytuacji, że ten "łatwiejszy" arkusz maturzyści zdali lepiej - powiedziała.