Trwa ładowanie...
nauka
30-06-2008 13:00

Maturę zdało 79% egzaminowanych

Świadectwo dojrzałości uzyskało 79% tegorocznych maturzystów, w tym w liceach ogólnokształcących 89%, w liceach profilowanych 63%, w technikach 67%, w
liceach uzupełniających 43%, w technikach uzupełniających 32% - podała Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Maturę zdało 79% egzaminowanychŹródło: PAP
d21qugs
d21qugs

Do egzaminu maturalnego w maju tego roku przystąpiło ponad 415 tys. zdających, w tym 398 tys. stanowili tegoroczni absolwenci. Każdy maturzysta przystępuje obowiązkowo do egzaminu z języka polskiego - ustnego i pisemnego, wybranego języka obcego nowożytnego - ustnego i pisemnego oraz pisemnego egzaminu z jednego przedmiotu do wyboru. Egzaminy można zdawać na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.

Aby zdać egzamin, trzeba uzyskać co najmniej 30% punktów. Wyniki uzyskane na maturze są podstawą przy rekrutacji na studia.

W przedmiotach takich jak język polski i popularne języki obce (najczęściej wybierany jest język angielski), zdawanych obowiązkowo, a rzadko uwzględnianych w wymaganiach rekrutacyjnych uczelni, znaczna większość maturzystów wybiera egzamin na poziomie podstawowym. Do grupy takich przedmiotów należy również najliczniej wybierana geografia.

Wśród tegorocznych absolwentów maturę zdało 80%, a wśród absolwentów z lat ubiegłych, którzy pomimo tzw. amnestii maturalnej nie uzyskali do tej pory świadectwa dojrzałości - 37%.

d21qugs

Osoby, które nie zdały w tym roku jednego obowiązkowego egzaminu (11% zdających), mają prawo przystąpić do niego w sierpniu. Gdyby w tym roku, tak jak w roku 2007, obowiązywała "amnestia maturalna" - zdałoby 90% absolwentów.

Podobnie jak w poprzednich latach najlepiej z maturą poradzili sobie zdający w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców - zdało tam 81% absolwentów, najmniej na wsi - 65%. W szkołach publicznych maturę zdało 80% przystępujących, w szkołach niepublicznych - 58%.

Egzamin pisemny z języka polskiego zdało na poziomie podstawowym 94% maturzystów, na poziomie rozszerzonym - 99%. Jednocześnie średni wynik na poziomie podstawowym to 52% możliwych punktów i 59% na poziomie rozszerzonym.

Na niski poziom językowy prac zwrócił uwagę przewodniczący Rady Języka Polskiego prof. Andrzej Markowski. Cytował fragmenty tekstów uczniów zastrzegając, że są to przypadki jednostkowe, nie mniej jednak nie powinno takich być w pracach maturalnych. I tak byli maturzyści, którzy napisali: "Izabela popadła w chwilowy szezląg", "Izabela wychowała się w kuluarach arystokracji", "Bohaterka jako żywy organizm posuwa się do przodu starzejąc się", "Mickiewicz był filatelistą w okresie studiów", "Wiersz Tetmajera mówi o wykończonych bez siły ludziach".

d21qugs

Wiceminister edukacji Zbigniew Marciniak podkreślił, że podczas nauki należy kłaść większy nacisk na poprawne posługiwanie się językiem polskim przez uczniów. Powinni to robić nie tylko poloniści, ale nauczyciele wszystkich przedmiotów. Jak mówił, będzie to jednym z priorytetów reformy edukacji. Zasugerował, że być może w przyszłości, aby podnieść poziom wyników egzaminów maturalnych z polskiego, powinny być one wymagane przez wszystkie uczelnie w procesie rekrutacji.

Jak mówiła p.o. dyrektor CKE Maria Magdziarz, najniższe średnie wyniki uzyskano z przedmiotów najczęściej wybieranych przez maturzystów: geografii, którą zadawało 38% maturzystów, wiedzy o społeczeństwie - 32%, biologii - 24%.

Egzamin z geografii na poziomie podstawowym zdało 90% maturzystów, na poziomie rozszerzonym - 98%; średnie wyniki uzyskane to odpowiednio: 46% i 55%. Egzamin z WOS na poziomie podstawowym zdało 88% maturzystów, na rozszerzonym - 94%; średnie wyniki uzyskane to odpowiednio: 41% i 44%. Egzamin z biologii na poziomie podstawowym zdało 83% maturzystów, na poziomie rozszerzonym - 92%; średnie wyniki uzyskane to odpowiednio: 41% i 51%.

d21qugs

Niskie średnie wyniki z tych przedmiotów Magdziarz tłumaczyła właśnie tym, że są one masowo wybierane, gdyż uważane są za łatwe do zdania. Tymczasem tak nie jest, tegoroczny egzamin z WOS pokazał brak zrozumienia i umiejętności posługiwania się obowiązującym w tej dziedzinie językiem prawniczym - powiedziała.

Minister edukacji Katarzyna Hall komentując wyniki tegorocznych matur powiedziała, że zasady przeprowadzania go są dość skomplikowane, a wyniki mało czytelne i trudno porównywalne, dlatego powinny zostać one w przyszłości zmienione. Zastrzegła jednocześnie, że potrzebna jest stabilizacja i wszelkie zmiany powinny być dokładnie przemyślane, przeanalizowane i wprowadzane z odpowiednim wyprzedzeniem, tak by nie wymagały korekt. Zaznaczyła, że częste zmiany nie służą edukacji i uczniom, stąd jakichkolwiek zmian nie należy spodziewać się wcześniej niż przed 2010 r.

d21qugs
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d21qugs
Więcej tematów