Marta Manowska nauczy seniorów Internetu.

Starsze osoby są przyzwyczajone, że aby coś załatwić, trzeba wyjść z domu. A tak naprawdę można niemal wszystko zrobić, nie ruszając się poza drzwi – przekonuje Marta Manowska z programu Sanatorium Miłości. Razem z ekspertami Ministerstwa Cyfryzacji namawia seniorów, by nie bali się korzystać z internetu. Dziś decyduje się na to tylko co czwarty.

Z danych resortu cyfryzacji wynika, że co 6 osoba po 65. roku życia z internetu korzysta rzadko lub w ogóle.
Źródło zdjęć: © iStock.com | Sladic

Grupa, o której potocznie mówi się: silver generation – mocno zaskakuje. Z jednej strony widzimy bowiem popularnych influencerów, vlogerów czy blogerów mających ponad 70 wiosen, którzy są doskonale zaawansowani technologicznie i podbijają media społecznościowe. Swoją aktywnością zaskakują m.in. aktorka Maria Winiarska, dziennikarka Katarzyna Dowbor, bloger modowy Jan Adamski, youtuber Antoni Huczyński czy niezwykle urocza mama znanego fotografa Marcina Tyszki – pani Mira. Zaś najstarsza "szafiarka" na świecie – Helen Ruth Van Winkle skończyła właśnie 91 lat i prowadzi w internecie niezwykle udane życie modowe.

Z drugiej strony zdecydowana większość seniorów nie potrafi obsłużyć ani komputera, ani smartfona.

Z danych resortu cyfryzacji wynika, że co 6 osoba po 65. roku życia z internetu korzysta rzadko lub w ogóle.

Tymczasem, jak podaje GUS w raporcie Społeczeństwo informacyjne w Polsce, w 2018 roku 84 proc. gospodarstw domowych miało dostęp do sieci.

Dlaczego więc seniorzy tak rzadko sięgają do zasobów cyberprzestrzeni? Jak mówią specjaliści – bo nie mają motywacji, bo nie mają takiej potrzeby, bo boją się nowych technologii.

Złota jesień w sieci

By zapobiec wykluczeniu cyfrowemu, Ministerstwo Cyfryzacji realizuje kampanię "e-Senior potrafi!". Jego ambasadorką została dziennikarka Marta Manowska, znana m.in. z produkcji telewizyjnych Rolnik szuka żony czy Sanatorium miłości. Nowy program ministerialny jest jednym z etapów dużej kampanii "e-Polak potrafi!", którą z kolei wspierają aktor Michał Czernecki i dziennikarz Tomasz Rożek.

Resort chce w ten sposób poszerzyć wiedzę o e-usługach, bezpieczeństwie w sieci, programowaniu i jakości życia.

– Każdy może być e-Polakiem. Nie przeszkadza w tym ani wiek, ani to, jakie mamy umiejętności – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, nie bójmy się pytać. Dzieci i wnuki na pewno chętnie nam pomogą – dodaje szef resortu.

Czego seniorzy mogą się nauczyć?

Najpierw rzeczy najprostszych – na przykład znalezienia przepisu, wyszukania informacji, czy zakupów.

Kolejnym krokiem jest możliwość nawiązania kontaktu z najbliższymi, którzy mieszkają poza granicami kraju, rozwijania hobby, nauki online, czy obsługi bankowego konta internetowego.

Srebrna generacja ma głos

Obecnie w Polsce mamy ok. 26 proc. seniorów w wieku 65–74 lata, którzy aktywnie korzystają z zasobów sieci (dane Eurostatu z 2017 r. dotyczące technologii informacyjno-komunikacyjnych). I jest to progres. Jeszcze w 2010 roku było ich zaledwie 10 proc.

Niestety wciąż jesteśmy daleko za UE, gdzie prawie połowa (48 proc.) osób starszych korzysta z Internetu. Najbardziej aktywni seniorzy mieszkają w Luksemburgu (91 proc.), Danii (85 proc.), w Szwecji i Holandii (po 81 proc.).

Badania "Silver Generation" przeprowadzone przez Growth from Knowledge mówią natomiast, że znaczenie seniorów (głównie po 60. roku życia) dla gospodarki rośnie i obecnie wynosi 21 proc. ogólnej siły nabywczej.

Z kolei GfK prognozuje, że za 15 lat odsetek ten wzrośnie do niemal 37 proc.

Umiejętności korzystania z rozwiązań technologicznych są tym bardziej ważne, że wydłuża się przeciętny okres trwania życia.

Dziś – oprócz seniorów trzeciego wieku, czyli tych, którzy ukończyli 60 lat, mamy już seniorów wieku czwartego – czyli osoby po 80. roku życia. Na całym świecie żyje również ponad 2 miliony stulatków.

E-senior ważny dla Polski lokalnej

Czy jest więc możliwe zachęcenie polskich seniorów do aktywniejszego uczestnictwa w wirtualnym świecie?

– Starsze osoby są przyzwyczajone, że aby coś załatwić trzeba wyjść z domu. A tak naprawdę można niemal wszystko zrealizować, nie ruszając się poza drzwi, z kubkiem kawy obok. Wystarczy usiąść, wziąć głęboki oddech, otworzyć komputer, przełamać się i zrobić pierwszy krok. To prostsze i bardziej intuicyjne, niż nam się wydaje – mówi ambasadorka kampanii Marta Manowska.

Coraz nowocześniejsze usługi, z których chętniej powinni korzystać także seniorzy, to nie tylko wizyty w urzędach przez sieć. To także dostęp do e-recept, e-rachunków, biletów komunikacji kolejowej czy lokalnej.

Nie ma dziś praktycznie segmentu gospodarczego i biznesowego, który równolegle nie funkcjonowałby w sieci.

Instytucje, firmy, banki wprowadzają wirtualne oddziały, po to, by petenci nie musieli dojeżdżać do siedziby i wyczekiwać w kolejkach. Dla seniorów to doskonałe rozwiązanie. Szczególnie tych, którzy mają problem z poruszaniem się lub mieszkających w mniejszych miejscowościach.

Trzy zasady bezpieczeństwa

Nawet najlepsze usługi w sieci wymagają jednak zachowania kluczowych zasad bezpieczeństwa.

Ministerstwo Cyfryzacji mówi o nich na swojej stronie www.gov.pl/epolakpotrafi.

Po pierwsze – należy zabezpieczać swoje urządzenia, czyli telefon, tablet czy komputer odpowiednim hasłem. I to mocnym. Takim, które trudno jest odgadnąć. Najlepiej, by nie był to prosty ciąg liczb, daty urodzin najbliższych, imię wnuka czy ulubionego zwierzaka. Silne hasło zabezpieczy bowiem dostęp do urządzenia, w razie jego zagubienia czy kradzieży.

Po drugie – należy uważnie przyglądać się różnego rodzaju komunikatom i mailom, szczególnie dotyczącym niepowtarzalnych okazji czy promocji. Często są one zwykłym oszustwem. W razie jakichkolwiek wątpliwości trzeba pytać tych, którzy są biegli w nowych technologiach.

Po trzecie – należy zaufać swojej intuicji i nie klikać w podejrzane linki – szczególnie takie, na które adresat nie czekał. Podejrzane najlepiej wykasować, czasami bowiem warto przeczytać jedną wiadomość za mało, niż kliknąć jedną niesprawdzoną za dużo.

Kampania "e-Polak potrafi!" jest realizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK w ramach projektu Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych, dofinansowanego z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020. Projekt jest realizowany od września 2017 r.

Obraz
© Materiały prasowe

Artykuł powstał we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji i NASK.

Wybrane dla Ciebie
Nowe doniesienia o tragedii w Austrii. "Wszystkie pojazdy miały polskie rejestracje"
Nowe doniesienia o tragedii w Austrii. "Wszystkie pojazdy miały polskie rejestracje"
Zabójstwo w Barcicach. Nowe okoliczności. Prokuratura ujawnia
Zabójstwo w Barcicach. Nowe okoliczności. Prokuratura ujawnia
Bus dachował na S7. Są ranni. Droga całkowicie zablokowana
Bus dachował na S7. Są ranni. Droga całkowicie zablokowana
Wypadek polskiego autokaru w Austrii. Tragiczne doniesienia
Wypadek polskiego autokaru w Austrii. Tragiczne doniesienia
Szef MON o strategii Trumpa. "Nie może ponieść porażki"
Szef MON o strategii Trumpa. "Nie może ponieść porażki"
Paweł S. małym świadkiem koronnym. "Składa obszerne wyjaśnienia"
Paweł S. małym świadkiem koronnym. "Składa obszerne wyjaśnienia"
Atak psów pod Zieloną Górą. Miały być szkolone dla policji
Atak psów pod Zieloną Górą. Miały być szkolone dla policji
Śmigłowiec LPR na miejscu. 19-latek w wypadku miał ogromne szczęście
Śmigłowiec LPR na miejscu. 19-latek w wypadku miał ogromne szczęście
Akty oskarżenia wobec Wosia i Mateckiego. Prokurator zapowiada
Akty oskarżenia wobec Wosia i Mateckiego. Prokurator zapowiada
Auto doszczętnie zniszczone. 19-letni kierowca wyszedł baz szwanku
Auto doszczętnie zniszczone. 19-letni kierowca wyszedł baz szwanku
Nieobowiązkowe szkolenia wojskowe. Wśród posłów chętnych nie brakuje
Nieobowiązkowe szkolenia wojskowe. Wśród posłów chętnych nie brakuje
Tragedia w Pudliszkach. 77-latek nie żył od dwóch tygodni
Tragedia w Pudliszkach. 77-latek nie żył od dwóch tygodni