Trwa ładowanie...
d34vb7x

Łotwa: oświata mniejszości narodowych



O problemach, sposobach ich rozwiązania oraz perspektywach oświaty mniejszości narodowych, zamieszkałych w Łatgalii, mówiono na międzynarodowej konferencji, która odbyła się na początku listopada w Daugavpilsie.

d34vb7x
d34vb7x

W konferencji wzięli udział między innymi przedstawiciele Niemiec, Szwecji, Estonii. Uczestniczyli w niej również dyrektorzy szkół mniejszości narodowych oraz przedstawiciele społecznych organizacji mniejszości narodowych.

Najciekawszym i zasługującym na uwagę był referat przedstawiciela z Rygi - Igora Pimenowa o politycznych aspektach reformy oświaty na Łotwie. Bardzo ostro skrytykował ustawę o oświacie, która zakłada, że od 1 września 2004 r. wykształcenie we wszystkich szkołach średnich na Łotwie można będzie otrzymać tylko w języku łotewskim. I. Pimenow także skrytykował i dwujęzyczne metody nauczania, ponieważ dziś nie ma jeszcze nawet kadry odpowiednio wykształconej i zdolnej takie metody wprowadzać w życie. Zaznaczył także, że nie można nazwać szkołą mniejszości narodowej taką szkołę, gdzie tylko określony blok przedmiotów jest w języku ojczystym.

W drugiej części konferencji z referatami wystąpili wicemer miasta Livia Jankowska oraz przewodniczący Urzędu ds. oświaty Janis Dukszyński. L. Jankowska główną uwagę zwróciła na procesy integracyjne w Dyneburgu, a także opowiedziała o pracy niedawno powstałej przy urzędzie miejskim - komisji do spraw integracji, której właśnie ona przewodniczy. Pani wicemer w swoim referacie zaznaczyła, że Daugavpils był i jest miastem wielokulturowym. Mieszkają tutaj już od dawna obok siebie przedstawiciele różnych narodowości. Miasto obecnie liczy ok. 115 tysięcy mieszkańców. Najliczniejszą diasporę stanowią Rosjanie - jest ich ok. 63 tysięcy, Łotysze stanowią 18 tys., Polacy - 17 tys., niestety 31% mieszkańców są bezpaństwowcami i dlatego L. Jankowska mówiła o problemach związanych z otrzymaniem obywatelstwa łotewskiego. Przytoczyła najnowsze dane badań ankietowanych osób, nie mających obywatelstwa łotewskiego. Otóż z tych badań wynika, że największym problemem w procesie naturalizacji mieszkańców Dyneburga, nie mających
obywatelstwa łotewskiego, jest niedostateczna znajomość języka łotewskiego oraz brak pieniędzy. Natomiast wśród przebadanych obywateli Republiki Łotewskiej, którzy obywatelstwo otrzymali w drodze naturalizacji, główną motywacją do otrzymania obywatelstwa, była możliwość uczestniczenia w procesach politycznych na Łotwie. Przewodniczący Urzędu d/s. oświaty w Dyneburgu Janis Dukszyński mówił o historii i współczesnym rozwoju szkolnictwa w Daugavpilsie. Zaznaczył, że w okresie międzywojennym na Łotwie istniało wiele szkół mniejszości narodowych, a 80% uczniów uczęszczało właśnie do tych szkół. Tak na przykład w 1920 r. na Łotwie istniało ogółem 35 polskich szkół. Natomiast obecnie - zaledwie 6. W Dyneburgu do Polskiej Szkoły Średniej uczęszcza dziś 430 uczniów, co stanowi zaledwie 2,7% ogółu innych polskich dzieci, które niestety uczęszczają przeważnie do szkół rosyjskich. Obecnie Polska Szkoła w Dyneburgu ma dobrą bazę techniczną i warunki do nauczania dzieci - stwierdził J. Dukszyński. (Włodzimierz Pujsza/pr)

d34vb7x
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d34vb7x
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj