Spółka kolejowa, która odmieniła życie mieszkańców

Jak dojechać z Łodzi do Warszawy? A jak dostać się do Kutna? Od blisko dekady nie ma z tym problemu. Łódzka Kolej Aglomeracyjna okazała się prawdziwym "gamechangerem", sprawiając, że województwo łódzkie jest świetnie skomunikowane z resztą kraju.

Łódzka Kolej AglomeracyjnaŁódzka Kolej Aglomeracyjna
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Photographer:Bartek Banaszak

Sama spółka pod nazwą Łódzka Kolej Aglomeracyjna powstała w 2010 roku, ale potrzeba było jeszcze kilku lat, by na dobre zapisała się w pamięci mieszkańców. To podmiot, którego właścicielem jest samorząd województwa łódzkiego. Jego zadaniem jest realizacja zadań z zakresu transportu zbiorowego.

Chodzi tu nie tylko o połączenia międzymiastowe, ale również takie o charakterze miejskim i podmiejskim. Ponadto spółka posiada własny tabor kolejowy. Aktualnie Łódzka Kolej Aglomeracyjna łączy województwo łódzkie z mazowieckim, wielkopolskim, kujawsko-pomorskim oraz świętokrzyskim.

Nowoczesna kolej

- Łódzka Kolej Aglomeracyjna oferuje przewozy wyłącznie nowoczesnymi pociągami zapewnianiającymi każdemu pasażerowi komfort podróży. Pociągi wyposażone są we wszystko, co powinien posiadać nowoczesny skład, m.in. klimatyzację, gniazdka elektryczne i USB, monitory, nowoczesny system informacji pasażerskiej, biletomaty, bezpłatne wifi oraz miejsca na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce. Bezpieczeństwo i komfort podróży zapewniają znajdujące się w pociągu defibrylatory, pętle indukcyjne, numerowane miejsca, stoliki podokienne w układzie foteli vis a vis oraz strefa dziecięca ze stołem z nadrukiem gry planszowej i kostką do gry - powiedziała w rozmowie z Wirtualną Polską Joanna Osińska, rzeczniczka prasowa ŁKA.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przełom na Antarktydzie. Badacze zajrzeli pod lodowiec Thwaites

Ogromne projekty

Według raportu spółki z 2021 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna dysponowała trzydziestoma czterema sztukami taboru. Pozyskany on został dzięki realizowanym ze środków Unii Europejskiej projektom. W sumie do tej pory zrealizowano pięć etapów budowy systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Największy był pierwszy z nich. Wówczas wartość projektu wyniosła ponad 456 milionów złotych, a z Unii Europejskiej spółka otrzymała blisko 300 milionów (z Funduszu Spójności). Realizowany on był w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Środki w czterech kolejnych etapach pozyskano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014-2020 (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). W sumie wartość wszystkich pięciu etapów wyniosła ponad 890 milionów złotych, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło blisko 600 milionów.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Łódzka Kolej Aglomeracyjna © Materiały prasowe | BARTLOMIEJ BANASZAK

Tabor ŁKA wyróżnia się na tle innych w Polsce. Numery siedzeń oznaczone są alfabetem Braille'a, a także znacznikiem NFC. Dzięki temu możliwe jest połączenie się z tłumaczem języka migowego przez obsługę pociągu. Ponadto składy wyposażone są w podnośniki dla wózków inwalidzkich. Są też automaty biletowe, a także nowoczesne toalety.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna nie tylko w województwie

To, co najważniejsze, to siatka połączeń, która systematycznie powiększa się, odpowiadając na potrzeby mieszkańców. - Podjęte przez Spółkę działania przyczyniły się do zwiększenia atrakcyjności transportu publicznego, sukcesywny przyrost liczby przewożonych pasażerów na terenie województwa łódzkiego oraz w samej aglomeracji łódzkiej. W ich efekcie, ze spółki z niespełna 6 proc. udziałem w rynku w pierwszym roku działalności, ŁKA stała się liderem kolejowych przewozów pasażerskich w regionie - mówiła rzeczniczka prasowa ŁKA.

Z Łodzi, stolicy województwa, można pojechać do Torunia, Włocławka, Poznania, Radomia czy Skarżyska-Kamiennej. W weekendy pociągi kursują również do Warszawy i w jednym z najszybszych wariantów podróż ta trwa dokładnie pięć kwadransów.

Siatka połączeń ŁKA
Siatka połączeń ŁKA © Materiały prasowe

To, co istotne, i popularne wśród pasażerów to kolej miejska oraz podmiejska. W ostatnich latach w Łodzi powstały nowe przystanki, m.in. Łódź Stoki, Arturówek, Retkinia czy Łódź Andrzejów. Skorzystanie z ŁKA jest w godzinach szczytu szybszym rozwiązaniem niż tramwaj czy autobus, a ŁKA honoruje bilety Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi. Coraz łatwiej jest się też dostać do Zgierza, Koluszek, Kutna czy Sieradza.

ŁKA cały czas się rozwija, zyskując w oczach mieszkańców. - Spółka stawia na rozwój i planuje kontynuować działania na rzecz zwiększania konkurencyjności transportu kolejowego w regionie łódzkim poprzez, m.in. rozszerzanie oferty przewozowej, inwestycje taborowe, rozwój zintegrowanej oferty biletowej, zwiększanie liczby kanałów dystrybucji biletów, ograniczanie zużycia energii elektrycznej - emisji CO2 oraz promowanie kolei jako najlepszego środka transportu w codziennych i okazjonalnych podróżach - zakończyła Joanna Osińska.

Wybrane dla Ciebie

Zełenski zaprasza Putina do Kijowa. "Pogrywa" z USA
Zełenski zaprasza Putina do Kijowa. "Pogrywa" z USA
Teorie spiskowe wokół śmierci kandydatów w Niemczech. Zmarło 16
Teorie spiskowe wokół śmierci kandydatów w Niemczech. Zmarło 16
Tajemniczy obiekt odkryty nad Wisłą. Co to może być?
Tajemniczy obiekt odkryty nad Wisłą. Co to może być?
Przewoził 11 migrantów. Ukrainiec zatrzymany
Przewoził 11 migrantów. Ukrainiec zatrzymany
"Żurek dopuszcza się deliktu". Braun reaguje na wniosek do PE
"Żurek dopuszcza się deliktu". Braun reaguje na wniosek do PE
Tragiczny wypadek polskiej turystki nad jeziorem Garda. Nie żyje
Tragiczny wypadek polskiej turystki nad jeziorem Garda. Nie żyje
Zabił ją w pociągu w USA. Niedawno uciekła z Ukrainy
Zabił ją w pociągu w USA. Niedawno uciekła z Ukrainy
Tusk spełni obietnice? Polacy podzieleni w sondażu
Tusk spełni obietnice? Polacy podzieleni w sondażu
Kuriozalny dokument KEP. Co biskupi naprawdę myślą o katechezie [OPINIA]
Kuriozalny dokument KEP. Co biskupi naprawdę myślą o katechezie [OPINIA]
Ostre spięcie z Sikorskim. Szef gabinetu Nawrockiego: To niepoważne
Ostre spięcie z Sikorskim. Szef gabinetu Nawrockiego: To niepoważne
Nawrocki odpowiada Sikorskiemu. "Apeluję o powagę"
Nawrocki odpowiada Sikorskiemu. "Apeluję o powagę"
Politico: Pentagon zmienia priorytety. USA stawiają na obronę kraju
Politico: Pentagon zmienia priorytety. USA stawiają na obronę kraju