Linie lotnicze obwiniają o katastrofę kontrolerów lotu

Dyrektor Baszkirskich Linii Lotniczych, których samolot pasażerski Tu-154 zderzył się w nocy z poniedziałku na wtorek nad Niemcami z transportowym Boeingiem 757, winą za zderzenie obarczył kontrolerów lotu.

Nikołaj Odiegow powiedział we wtorek, że to błąd kontrolerów sprawił, że doszło do katastrofy.

Agencja lotnictwa cywilnego rosyjskiego Ministerstwa Transportu nie wysunęła żadnych wersji przyczyn kolizji nad niemiecko-szwajcarskim pograniczem, w której zginęło 71 osób, w tym 69 Rosjan z Baszkirii - republiki na przedgórzu i stokach Uralu Południowego, wchodzącej w skład Federacji Rosyjskiej.

Przedstawiciel Ministerstwa Transportu Władimir Rudakow powiedział, że dopiero po szczegółowym dochodzeniu i przeanalizowaniu jego wyników będzie można wyciągać wnioski.

Podkreślił jednak, że nie ma wątpliwości co do dobrego stanu technicznego wyprodukowanego w roku 1995 rosyjskiego samolotu Tu- 154 i profesjonalnego wyszkolenia pilotów Baszkirskich Linii Lotniczych.

Przed próbami obarczenia pilota rosyjskiego samolotu całą winą za kolizję przestrzegł szwajcarski ekspert ds. bezpieczeństwa lotów Zepp Moser.

Na konferencji prasowej w Genewie ekspert zwrócił uwagę na to, iż w dalszym ciągu brak odpowiedzi na pytanie, dlaczego szwajcarski kontroler lotów, który prowadził obie maszyny, zwlekał co najmniej 13, a może i 16 minut, zanim zdecydował się nakazać rosyjskiej załodze zmienić wysokość lotu.

Zdaniem szwajcarskiego eksperta, polecenie to zostało przekazane na półtorej minuty przed zderzeniem. Kontroler, jak utrzymuje Zepp Moser, powinien był wcześniej wiedzieć, że transportowy Boeing znajduje się na tej samej wysokości co rosyjski samolot pasażerski.

Jego zdaniem, trzykrotne polecenie obniżenia pułapu, skierowane do rosyjskiej załogi, nastąpiło za późno.

Innego zdania jest przedstawiciel szwajcarskich kontrolerów Tony Maag, który utrzymuje, że czasu na wykonanie manewru, który pozwoliłby uniknąć zderzenia, piloci obu samolotów mieli dosyć.

Ta przerwa (między poleceniem a manewrem) nie była idealna, lecz w normalnych warunkach wystarczająca - powiedział Maag. (mag)

Wybrane dla Ciebie
Wysadzenie Nord Stream. Ukrainiec nie zostanie wydany Niemcom
Wysadzenie Nord Stream. Ukrainiec nie zostanie wydany Niemcom
Pięć osób zginęło w wypadku. Sąd złagodził wyrok
Pięć osób zginęło w wypadku. Sąd złagodził wyrok
Zaskakujący ruch USA po Alasce. Pozwolenie Ukrainie na kluczowe ataki
Zaskakujący ruch USA po Alasce. Pozwolenie Ukrainie na kluczowe ataki
Śmierć w akademiku w Lublinie. Partnerka nie mogła go obudzić
Śmierć w akademiku w Lublinie. Partnerka nie mogła go obudzić
Orban rozmawiał z Putinem. "Przygotowania idą pełną parą"
Orban rozmawiał z Putinem. "Przygotowania idą pełną parą"
Cenckiewicz jak Sikorski. Porównali ich wypłaty
Cenckiewicz jak Sikorski. Porównali ich wypłaty
Atak psów pod Zieloną Górą. Właściciel nie przyznał się do winy
Atak psów pod Zieloną Górą. Właściciel nie przyznał się do winy
Z Odry wyłowiona ciało. To około 30-letni mężczyzna
Z Odry wyłowiona ciało. To około 30-letni mężczyzna
Donald Tusk zaskoczył. Nie mógł się powstrzymać przed tym gestem
Donald Tusk zaskoczył. Nie mógł się powstrzymać przed tym gestem
"Kto to jest bitcoin?". Poseł PiS zaskoczony w Sejmie
"Kto to jest bitcoin?". Poseł PiS zaskoczony w Sejmie
Atak psów pod Zieloną Górą. Zarzuty dla właściciela
Atak psów pod Zieloną Górą. Zarzuty dla właściciela
Sondaż bada polskie lęki. Jak Polacy reagują na zagrożenie wojną?
Sondaż bada polskie lęki. Jak Polacy reagują na zagrożenie wojną?