Liczba sklepów internetowych spada, a obroty e‑handlu rosną
Obecnie w Polsce działa 660 sklepów internetowych, jednak w ostatnim półroczu ubyło 90 takich sklepów. Pomimo tego spadku, obroty polskiego elektronicznego handlu detalicznego rosną - wynika z badań I-Metrii.
18.03.2003 17:05
"Zmniejszanie się liczby sklepów internetowych jest spowodowane racjonalizacją nastrojów wokół e-biznesu" - napisano w omówieniu raportu I-Metrii.
Według danych I-Metrii, sklepy internetowe najczęściej oferują tradycyjnie książki i wydawnictwa (22% e-sklepów ma je w swojej ofercie), sprzęt komputerowy (14,4%) oraz oprogramowanie (10%).
Według I-Metrii, 26% badanych sklepów sprzedaje w Internecie po niższych cenach, niż w swoich "tradycyjnych" oddziałach.
Około 94% sklepów twierdzi, że posiada stałych klientów, a 72% sklepów internetowych premiuje takich klientów (m.in. za pomocą upustów cenowych, upominków czy darmowej dostawy).
"Zdaniem ekspertów, stali klienci sklepów internetowych są głównym źródłem wzrostu ich obrotów" - napisano w omówieniu raportu.
Najpopularniejszymi sposobami płatności, oferowanymi przez sklepy internetowe, nadal są zaliczenia pocztowe (67% badanych sklepów oferuje taką możliwość) oraz przy odbiorze dostawy (58 %).
Dużą popularnością cieszy się również przelew z banku internetowego, który obecnie oferuje 52% sklepów.
I-Metria, firma badawcza specjalizująca się w badaniach rynku internetowego, w ramach cyklicznego badania rynku elektronicznego handlu detalicznego, przeprowadziła w lutym 2003 roku szóstą edycję badania polskich sklepów internetowych. (an)