Leki na ulotkę
Prawie jedna piąta (17%) Polaków czerpie informacje na temat leków
dostępnych bez recepty z ulotek reklamowych. Jednocześnie aż 85%
badanych, którzy w ciągu ostatnich 6 miesięcy otrzymało taką
ulotkę, zapoznało się z jej treścią, a 41% spośród tych osób
zakupiło lek po przeczytaniu ulotki.
21.11.2007 08:00
Według raportu TNS OBOP "Zwyczaje zakupowe Polaków związane z nabywaniem leków"* ulotki dotyczące leków dostępnych bez recepty (OTC) nie stanowią głównego źródła informacji na ich temat - Polacy częściej opierają się na własnym wcześniejszym doświadczeniu (35%), poleceniu przez farmaceutów (35%), informacjach uzyskiwanych z reklam radiowych i telewizyjnych (31%), radach lekarzy (26%), informacjach uzyskanych od rodziny lub innych członków gospodarstwa domowego (21%). Odsetek osób, które czerpią informacje na temat leków dostępnych bez recepty z ulotek reklamowych, wynosi 17% i jest to podobny wynik, jak w badaniu z roku 2003 (wówczas odsetek ten wyniósł 15%).
Co czwarty badany przyznaje, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy przyniósł lub otrzymał do domu ulotki dotyczące leków dostępnych bez recepty. Taka sytuacja częściej zdarza się kobietom (29%), osobom w wieku 40-59 lat (ok. 28%), osobom z wyższym wykształceniem (34%) oraz oceniającym swoją sytuację materialną jako dobrą (32%).
Zdecydowana większość ulotek pochodziła z aptek (63%). Najczęściej w ten sposób ulotki otrzymywały kobiety oraz mieszkańcy miast średniej wielkości (20-100 tys. mieszkańców). Kolejne 35% osób dostało ulotkę do domu (za pośrednictwem poczty lub pod drzwi). Jedna piąta badanych otrzymała ulotkę w przychodni lub szpitalu. W grupie tej również dominują kobiety oraz osoby mieszkające w małych miastach (do 20 tys. mieszkańców).
Zaskakująco dużo osób (85%), które otrzymały ulotkę, przyznaje, że czyta lub przynajmniej przegląda otrzymane ulotki dotyczące leków dostępnych bez recepty. Odsetek ten jest szczególnie wysoki wśród kobiet - aż 92% kobiet, które w ciągu ostatnich 6 miesięcy otrzymały ulotkę, przejrzało lub przeczytało ją.
Okazuje się także, iż ulotki mają dosyć dużą siłę perswazyjną - 41% osób, które przejrzało ulotkę, zadeklarowało, iż w wyniku tego zakupiło reklamowany lek. Wśród osób, które kupiły lek po zapoznaniu się z ulotką, przeważają osoby w wieku 20-29 lat, osoby z wykształceniem średnim oraz osoby dobrze oceniające swoją sytuację materialną.
- Raport "Zwyczaje zakupowe Polaków związane z nabywaniem leków" został przygotowany w ramach badania Omnibus zrealizowanego w okresie 10-14.05.2007r. na reprezentatywnej próbie 1003 Polaków w wieku 15 lat i więcej.