Legitymacja w smartfonie. Nigdy jej nie zgubisz i nigdy nie zapomnisz

Każdy uczeń w Polsce może mieć w swoim smartfonie elektroniczną legitymację, dającą mu takie same prawa jak tradycyjny dokument. Wystarczy, że szkoła zgłosi się do projektu Ministerstwa Cyfryzacji.

Legitymacja w smartfonie. Nigdy jej nie zgubisz i nigdy nie zapomnisz
Źródło zdjęć: © flickr.com | Nicolas Nova

23.10.2019 15:47

Pociąg dojeżdża już do końcowej stacji. Grupa młodych ludzi zaczyna przygotowywać się do wyjścia. Chowają smartfony, niektórzy zamykają książki. W tej chwili do wagonu wchodzi konduktor – "bilety do kontroli proszę". Podchodząc do młodzieży dodaje – "i legitymacje". W jego kierunku młodzież wyciąga ekrany smartfonów. Konduktor sprawdza każdy po kolei i – "dziękuję, do widzenia".

To sytuacja, którą jeszcze niedawno nazwalibyśmy wizją przyszłości. Dzisiaj – dzięki projektowi mLegitymacja – zdarza się co dzień.

mLegitymacja dla wszystkich

mLegitymacja to część większego programu mObywatel, czyli oficjalnej rządowej aplikacji na smartfony. Jest bezpłatna i dzięki niej każdy może mieć szybki dostęp do elektronicznych dokumentów i usług.

mLegitymacja to dokument taki sam jak zwykła legitymacja, ale w formie cyfrowej. Uczeń ma ją w telefonie i może okazać wszędzie tam, gdzie wymagane jest okazanie legitymacji – w środkach komunikacji publicznej, w kinie, na basenie, w wypożyczalni sprzętu sportowego, w teatrze.

- Dziennie wydajemy nawet 500 takich dokumentów. mLegitymacja to nie tylko bardzo wygodne rozwiązanie, ale i bezpieczne – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Co w tym elektronicznym dokumencie jest zawarte?

Przede wszystkim wiek ucznia, informacja o ważności legitymacji oraz dane, które można znaleźć na tradycyjnych legitymacjach: imię i nazwisko ucznia, numer legitymacji, datę wydania i termin ważności, status użytkownika (że jest uczniem), data urodzenia, PESEL, adres zamieszkania, nazwę i adres szkoły.

Chętnych szkół, które zgłosiły się do programu, jest już trzy i pół tysiąca, a ponad dwa tysiące już zostało do niego włączonych – cały czas dołączane są kolejne.

Jak zgłosić szkołę do mLegitymacji?

Musi to zrobić dyrektor lub osoba przez niego uprawniona. Wystarczy wypełnić formularz na stronie.

Potem trzeba podpisać porozumienie z Ministerstwem Cyfryzacji. Wszystko online. I tyle – szkoła nie musi kupować żadnego dodatkowego oprogramowania czy sprzętu. Nic ją ten system nie kosztuje.

mLegitymacje mogą wdrożyć u siebie wszystkie szkoły – zarówno te publiczne, jak i niepubliczne, podstawowe i ponadpodstawowe. mLegitymacja szkolna ma umocowanie prawne – jej wydawanie umożliwia obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.

Wymagania sprzętowe dotyczą jedynie telefonów, na które można ściągnąć aplikację.

Smartfon musi mieć zainstalowany system Android w wersji co najmniej 6.0, ale te warunki spełnia praktycznie każdy telefon z tym systemem na rynku.

- Od tego roku akademickiego z mLegitymacji mogą korzystać także studenci. mLegitymacja Studencka zawiera dokładnie te same informacje, które widnieją na "tradycyjnej" legitymacji, potwierdza status studenta, przynależność do uczelni – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Zachęcamy kolejne uczelnie do przyłączenia się do naszego projektu – dodaje szef MC.

Materiał powstał przy współpracy z NASK

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)