Lasy spuszczane w toalecie
Według najnowszego raportu WWF, główni producenci papieru higienicznego nie oferują konsumentom wystarczającej ilości papieru toaletowego, chusteczek i ręczników papierowych wyprodukowanych z wykorzystaniem procesu recyclingu.
22.11.2005 | aktual.: 22.11.2005 09:45
Takie działanie w dużym stopniu przyczynia się do zbyt rozrzutnego wykorzystania zasobów leśnych, zagrożonych w skali światowej. WWF, międzynarodowa organizacja ekologiczna, uważa, że firmy z tej branży powinny zachowywać się znacznie bardziej odpowiedzialnie, pozyskując drewno do swojej produkcji
Raport analizował praktyki pięciu największych europejskich producentów papierów higienicznych - Procter and Gamble, SCA, Kimberly Clark, Metsa Tissue i Georgia Pacific - które w sumie zaopatrują blisko 70% europejskiego rynku. Okazuje się, że większość produktów tych firm dostarczanych gospodarstwom domowym w Europie zawiera alarmująco niski poziom włókien powstałych w procesie recyclingu. W rezultacie surowiec do produkcji jest pozyskiwany bezpośrednio z naturalnych lasów i plantacji z całego świata i kończy jako odpady nie możliwe do ponownego wykorzystania. Każdego roku 25 milionów drzew wycinanych jest jako surowiec do produkcji papierów higienicznych trafiających tylko na rynek europejski.
Branża papierów higienicznych w Europie jest warta około 8,5 miliarda Euro rocznie i stanowi 26% światowej konsumpcji. Europejczyk zużywa średnio 13 kg papieru toaletowego rocznie, czyli około 57 rolek. W sumie wszyscy Europejczycy zużywają 22 miliardy rolek papieru toaletowego, czyli ilość która mogłaby opleść kulę ziemską 12 000 razy. Dla porównania statystyczny Polak zużywa rocznie około 4 kg czyli 18 rolek papieru toaletowego.
Każdego dnia 270 tysięcy drzew jest spłukiwana w toalecie i kończy jako odpad nie możliwy do ponownego wykorzystania. Takie wykorzystanie lasu jest niedopuszczalnym marnotrawstwem - twierdzi Stefan Jakimiuk kierownik projektu Białowieski Park Narodowy. Producenci muszą wykorzystywać więcej surowca z recyclingu w swoich produktach higienicznych, ponieważ oznacza to po prostu więcej drzew w lesie.
Papier toaletowy i ręczniki w biurach, szkołach i hotelach są w większości robione ze zrecyklingowanego włókna i nie ma powodu, dlaczego takie same produkty nie mają trafić do supermarketów i naszych domów, uważa WWF. Producenci twierdzą tymczasem, że to detaliści wymagają od nich produktów z nie recyklingowanych surowców, i że tego właśnie chcą klienci.
-.Konieczne jest wykreowanie odpowiedzialnych zachwań konsumentów - mówi Jakimiuk. To mit, że produkty powstałe z recyclingu są złej jakości. Jeśli można z nich korzystać w biurach, hotelach i szkołach, można również i w domu. Według WWF, koncerny powinny lepiej informować klientów o tym, że dany produkt powstał w procesie recyklingu. Niedopuszczalne jest również wprowadzanie konsumentów w błąd przez symbole recyklingu na opakowaniach papierów higienicznych, ponieważ często odnoszą się do samego opakowania a nie jego zawartości. WWF zachęca także, aby sami konsumenci poszukiwali i pytali o produkty higieniczne z recyklingu.