ycipk-2itlrg
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Która stacja najgorzej relacjonowała spór o krzyż?

Stronniczość w TVP1, niewspółmierna do wagi wydarzeń ekspozycja w TVN24 i TVP Info oraz zbyt wiele emocjonalnych audycji w TVP2, TVP Info i TVN24 - to zdaniem KRRiT największe telewizyjne błędy w relacjonowaniu wydarzeń wokół krzyża przez Pałacem Prezydenckim.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Która stacja najgorzej relacjonowała spór o krzyż?
(WP.PL, Fot: Anna Kalocińska)
ycipk-2itlrg

KRRiT opublikowała pełen tekst raportu, który wcześniej był cytowany we fragmentach.

W świetle monitoringu najlepiej wypadł Polsat, najgorzej - telewizyjna Jedynka. Do kierownictwa anteny KRRiT skierowała pismo wskazujące na naruszenie Ustawy o rtv. Według KRRiT w TVP1 "dominował wyraźny brak równowagi w prezentowaniu różnych stron konfliktu".

"Relacje TVP1 wyraźnie preferowały rację tzw. obrońców krzyża oraz nie odwoływały się do żadnych niezależnych ocen eksperckich o tych wydarzeniach, co pozwoliłoby odbiorcy tego programu wyrobić sobie własne zdanie na ten temat. Jak na telewizję publiczną, są to błędy rażące" - stwierdzono w raporcie.

ycipk-2itlrg

Inne kanały telewizji publicznej (TVP2 i TVP Info) - według KRRiT - "choć nie uniknęły drobnych potknięć, na ogół przekazywały obraz wydarzeń w sposób rzetelny, zachowując bezstronność oraz równowagę w prezentowaniu stron konfliktu".

"Wśród programów koncesjonowanych Polsat i TVN omawiały wydarzenia przed Pałacem Prezydenckim w sposób umiarkowany, rzeczowy i obiektywny. Audycje TVN24 poświęcone tym wydarzeniom były bardzo obszerne (m.in. emitowano w ramach monitorowanych audycji dwugodzinne relacje na żywo z Krakowskiego Przedmieścia), ale sposób relacjonowania wydarzeń był w zasadzie rzetelny i bezstronny" - głosi raport.

Oprócz rzetelności przekazu KRRiT oceniała też sposób prezentacji opinii oraz badała, czy programy umożliwiały "kształtowanie się własnych poglądów odbiorców".

"Na pewno nie tworzyły takich warunków audycje TVP1" - głosi raport. Mankamenty w zapewnieniu równowagi i różnorodności opinii KRRiT dostrzegła także w programie TVP 2 (jedno z wydań audycji "Gorący temat", gdzie zabrakło przedstawiciela PO) oraz w programie TVN24 (magazyn "Polska i świat", gdzie w jednym z wydań dostrzeżono przewagę dwóch komentatorów lewicowych).

ycipk-2itlrg

"Były to jednakże raczej wyjątki niż reguła. W pozostałych monitorowanych programach publicznych (TVP Info) i koncesjonowanych (Polsat, TVN, TVN24) nie stwierdzono przypadków niezachowania równowagi różnych opcji czy stronniczości dziennikarzy prowadzących dyskusje" - stwierdza KRRiT.

KRRiT badała ponadto czas, jaki poszczególne stacje poświęciły tematowi krzyża.

Wśród telewizji ogólnotematycznych w głównych serwisach informacyjnych najwięcej czasu wydarzeniom na Krakowskim Przedmieściu poświęciła TVP. W "Wiadomościach" - 57 minut (cztery razy na 1. miejscu); w "Panoramie" - 42 min (sześć razy na 1. miejscu).

Spośród ogólnotematycznych telewizji komercyjnych najmniej czasu tej sprawie poświęcił Polsat (35 min, dwa razy na 1. miejscu), "a mimo to serwisy te były wyczerpujące i pozwalające na wyrobienie sobie pełnego obrazu sytuacji" - stwierdza KRRiT. W "Faktach" TVN temat zajmował w badanym okresie 39 min (4 razy na 1. miejscu).

ycipk-2itlrg

O wiele więcej miejsca relacjom sprzed Pałacu poświęciły telewizje informacyjne. TVP Info ("Info Dziennik") - 95 min, TVN24 ("Polska i świat", "Dzień po dniu") - 366 min.

Raport obejmuje najbardziej "gorące dni" na Krakowskim Przedmieściu, czyli: 3-4 sierpnia, gdy doszło do nieudanej próby przeniesienia krzyża do kościoła św. Anny; 9-10 sierpnia, gdy przy Krakowskim Przedmieściu zorganizowano manifestację przeciwko obecności krzyża przed Pałacem Prezydenckim; 12-13 sierpnia, gdy na ścianie Pałacu Prezydenckiego wmurowano tablicę poświęconą ofiarom katastrofy oraz 14 sierpnia, gdy wokół krzyża ustawiono odgradzające go barierki.

Monitoringiem zostały objęte: główne wydania "Wiadomości" TVP1, "Panoramy" TVP2, "Info Dziennika" TVP Info, "Wydarzeń Polsatu, "Faktów" TVN, "Polska i świat" oraz "Dzień po dniu" TVN24. Łącznie poddano analizie 49 wydań związanych z tematem monitoringu.

Monitoring obejmował też cyklicznie nadawane audycje publicystyczne w: TVP2 ("Gorący temat"), TVP Info ("Gość poranka", "Rozmowa dnia", "Minęła 20"), TVN24 ("Fakty po faktach", "Polska i świat", "Rozmowa bardzo polityczna"). Łącznie poddano analizie 34 wydania tych programów (TVP1, Polsat i TVN w okresie wakacyjnym nie nadają audycji publicystycznych).

ycipk-2itlrg

KRRiT kontrolowała wybrane programy TVP pod kątem przestrzegania Ustawy o rtv, a w szczególności "pluralizmu, bezstronności i wyważenia" oraz "rzetelności w ukazywaniu różnorodnych wydarzeń i zjawisk w kraju i za granicą" w kontekście relacjonowania wydarzeń przed Pałacem Prezydenckim. Programy największych koncesjonowanych nadawców (Polsat, TVN, TVN24) kontrolowano pod kątem przestrzegania zasad określonych w Kodeksie Etyki Dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich oraz w Karcie Etycznej Mediów.

W raporcie, opublikowanym na swoich stronach internetowych KRRiT podaje także szczegółowe opisy zawartości monitorowanych audycji, przytaczając m.in. padające w nich wypowiedzi.

Polub WP Wiadomości
ycipk-2itlrg
ycipk-2itlrg