Warszawianki czy krakowianki - kto jest szczęśliwszy?
Czego nie lubią w swoim mieście, a co sobie cenią? Co by zmieniły? Zobaczcie wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Grupy Lafarge
Badania przeprowadzone przeprowadzone na zlecenie Grupy Lafarge pokazują, że mieszkanki Warszawy i Krakowa są generalnie zadowolone z miejsca, w którym żyją - 95% krakowianek i 90% warszawianek lubi swoje miasto i swoje w nim życie.
Negatywne strony miasta to dla kobiet z Warszawy przede wszystkim stres (Warszawa 64%, Kraków 41%), dla krakowianek – zanieczyszczenie powietrza (Kraków 77%, Warszawa 46%). Krakowianki częściej niż mieszkanki Warszawy wskazują na brak poczucia bezpieczeństwa (Kraków 50%, Warszawa 39%) i brak zieleni (Kraków 43%, Warszawa 4%). Warszawianki silniej odczuwają problemy mieszkaniowe (Warszawa 43%, Kraków 6%) i zagęszczenie populacji (Warszawa 61%, Kraków 45%). 16% kobiet z Warszawy i 10% kobiet z Krakowa wskazuje na brak towarzystwa w mieście i osamotnienie. Podobne podejście prezentują do trudności w dostępie do rynku pracy (28-29%). Obawy z tego powodu są tu zdecydowanie wyższe niż w badaniach innych miast (16%)
W ocenie kobiet najważniejsze atuty miast to dostęp do rozrywek oraz różnorodność form aktywności (Kraków 66%, Warszawa 63%), dostęp do kultury (Kraków 69%, Warszawa 61%). Warszawianki częściej niż mieszkanki Krakowa podkreślają znaczenie dostępności pracy (62% wobec 34%), krakowianki częściej wskazują na rolę atmosfery towarzyskiej (Kraków 24%, Warszawa 8%).
73% kobiet z Warszawy i 68% z Krakowa preferuje model miasta z wieloma mniejszymi centrami, rozproszonymi na całym jego obszarze. Według kobiet życie w mieście stałoby się przyjemniejsze dzięki mniejszemu skażeniu środowiska (Kraków 75%, Warszawa 60%), łatwiejszemu dostępowi do transportu i większej płynności ruchu samochodowego (Kraków 51%, Warszawa 48%). Dla kobiet z Polski ważniejszym niż dla pozostałych badanych okazał się walor estetyki i architektury miasta (Kraków 14%, Warszawa 13%, wszystkie miasta ogółem 10%).
* Ciągle się mówiło o animozjach miedzy Warszawą a Krakowem. A tu proszę, ile nas łączy.* Kobiety z Warszawy i z Krakowa kochają swoje miasta, choć chętnie by coś w nich zmieniły. Są uważnymi obserwatorkami życia miasta, lepiej niż mężczyźni dostrzegają potrzebę zmian na lepsze. Miasta mają swoje plusy: dostęp do nauki, kultury, rozrywek. Kobiety czerpią z tych możliwości garściami – ocenia dziennikarka Dorota Wellman.
Styl życia i zwyczaje kobiet w mieście
Kobiety uważają, że znacznie częściej niż mężczyźni zajmują się obowiązkami domowymi (87%), dziećmi (83%) i robieniem zakupów spożywczych (75%). Polki odpowiadają tu podobnie jak mieszkanki Paryża, Marsylii i Madrytu.* 39% kobiet z Krakowa zadeklarowało, że to one częściej niż współmałżonek spędzają czas poza domem: na czynnościach niezwiązanych z pracą, załatwiając sprawy administracyjne, spełniając zobowiązania rodzinne oraz korzystając z kultury i rozrywki*. W Warszawie taką deklarację złożyło 35% kobiet, a średnia ze wszystkich badanych miast wynosi 42%. Więcej kobiet z Krakowa niż z pozostałych miast uważa, że mężczyźni rzadziej oddają się zajęciom związanym z kulturą (Kraków 59%, Warszawa 49%, wszystkie miasta 46%).
Wyniki badań wskazują, że kobiety w Polsce są coraz bardziej wymagające, szczególnie gdy chcą pogodzić karierę zawodową z organizacją domu i realizacją swoich pasji. Miasta umożliwiają kobietom realizację ich zadań życiowych, a kobiety są siłą napędową rozwoju miast – skomentowała wyniki badań Tatiana Oszmiańska, dyrektor marketingu i członek zarządu Lafarge w Polsce.
Transport publiczny jest najczęściej używanym przez kobiety środkiem komunikacyjnym w miastach (Warszawa 70%, Kraków 65%). W Krakowie 53% kobiet porusza się samochodem, a w Warszawie 44%. Kobiety z Krakowa (8%) dokładnie dwa razy częściej korzystają z roweru niż kobiety we wszystkich badanych miastach ogółem. 7% warszawianek wykorzystuje rower do poruszania się po mieście. 1% kobiet w każdym z badanych miast porusza się skuterem lub motorem. 35% kobiet z Krakowa i 30% kobiet z Warszawy każdego dnia spędza około godziny w samochodzie lub transporcie publicznym. 62% mieszkanek Krakowa i 58% warszawianek spędza w komunikacji miejskiej do dwóch godzin dziennie.
Jak lepiej dostosować miasta do codziennego życia kobiet?
Badane kobiety uznały, że miasta mogłyby być lepiej dostosowane do ich codziennego życia. Tak sądzi 83% kobiet z Warszawy i 79% kobiet z Krakowa. 77% kobiet z Warszawy i 72% z Krakowa uważa, że miasta byłyby bardziej przyjazne, gdyby kobiety w większym stopniu angażowały się w ich projektowanie oraz zarządzanie nimi.
- Tymczasem okazuje się, że w Polsce tylko 1/4 radnych to kobiety. A jedynie 9% prezydentów miast, burmistrzów, wójtów stanowią kobiety (dane Instytutu Spraw Publicznych) – komentuje socjolożka Łucja Krzyżanowska.