Trwa ładowanie...

Warszawianki czy krakowianki - kto jest szczęśliwszy?

Czego nie lubią w swoim mieście, a co sobie cenią? Co by zmieniły? Zobaczcie wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Grupy Lafarge

Warszawianki czy krakowianki - kto jest szczęśliwszy?
d2y280j
d2y280j

Badania przeprowadzone przeprowadzone na zlecenie Grupy Lafarge pokazują, że mieszkanki Warszawy i Krakowa są generalnie zadowolone z miejsca, w którym żyją - 95% krakowianek i 90% warszawianek lubi swoje miasto i swoje w nim życie.

Negatywne strony miasta to dla kobiet z Warszawy przede wszystkim stres (Warszawa 64%, Kraków 41%), dla krakowianek – zanieczyszczenie powietrza (Kraków 77%, Warszawa 46%). Krakowianki częściej niż mieszkanki Warszawy wskazują na brak poczucia bezpieczeństwa (Kraków 50%, Warszawa 39%) i brak zieleni (Kraków 43%, Warszawa 4%). Warszawianki silniej odczuwają problemy mieszkaniowe (Warszawa 43%, Kraków 6%) i zagęszczenie populacji (Warszawa 61%, Kraków 45%). 16% kobiet z Warszawy i 10% kobiet z Krakowa wskazuje na brak towarzystwa w mieście i osamotnienie. Podobne podejście prezentują do trudności w dostępie do rynku pracy (28-29%). Obawy z tego powodu są tu zdecydowanie wyższe niż w badaniach innych miast (16%)

W ocenie kobiet najważniejsze atuty miast to dostęp do rozrywek oraz różnorodność form aktywności (Kraków 66%, Warszawa 63%), dostęp do kultury (Kraków 69%, Warszawa 61%). Warszawianki częściej niż mieszkanki Krakowa podkreślają znaczenie dostępności pracy (62% wobec 34%), krakowianki częściej wskazują na rolę atmosfery towarzyskiej (Kraków 24%, Warszawa 8%).

73% kobiet z Warszawy i 68% z Krakowa preferuje model miasta z wieloma mniejszymi centrami, rozproszonymi na całym jego obszarze. Według kobiet życie w mieście stałoby się przyjemniejsze dzięki mniejszemu skażeniu środowiska (Kraków 75%, Warszawa 60%), łatwiejszemu dostępowi do transportu i większej płynności ruchu samochodowego (Kraków 51%, Warszawa 48%). Dla kobiet z Polski ważniejszym niż dla pozostałych badanych okazał się walor estetyki i architektury miasta (Kraków 14%, Warszawa 13%, wszystkie miasta ogółem 10%).

d2y280j

* Ciągle się mówiło o animozjach miedzy Warszawą a Krakowem. A tu proszę, ile nas łączy.* Kobiety z Warszawy i z Krakowa kochają swoje miasta, choć chętnie by coś w nich zmieniły. Są uważnymi obserwatorkami życia miasta, lepiej niż mężczyźni dostrzegają potrzebę zmian na lepsze. Miasta mają swoje plusy: dostęp do nauki, kultury, rozrywek. Kobiety czerpią z tych możliwości garściami – ocenia dziennikarka Dorota Wellman.

Styl życia i zwyczaje kobiet w mieście

Kobiety uważają, że znacznie częściej niż mężczyźni zajmują się obowiązkami domowymi (87%), dziećmi (83%) i robieniem zakupów spożywczych (75%). Polki odpowiadają tu podobnie jak mieszkanki Paryża, Marsylii i Madrytu.* 39% kobiet z Krakowa zadeklarowało, że to one częściej niż współmałżonek spędzają czas poza domem: na czynnościach niezwiązanych z pracą, załatwiając sprawy administracyjne, spełniając zobowiązania rodzinne oraz korzystając z kultury i rozrywki*. W Warszawie taką deklarację złożyło 35% kobiet, a średnia ze wszystkich badanych miast wynosi 42%. Więcej kobiet z Krakowa niż z pozostałych miast uważa, że mężczyźni rzadziej oddają się zajęciom związanym z kulturą (Kraków 59%, Warszawa 49%, wszystkie miasta 46%).

Wyniki badań wskazują, że kobiety w Polsce są coraz bardziej wymagające, szczególnie gdy chcą pogodzić karierę zawodową z organizacją domu i realizacją swoich pasji. Miasta umożliwiają kobietom realizację ich zadań życiowych, a kobiety są siłą napędową rozwoju miast – skomentowała wyniki badań Tatiana Oszmiańska, dyrektor marketingu i członek zarządu Lafarge w Polsce.

Transport publiczny jest najczęściej używanym przez kobiety środkiem komunikacyjnym w miastach (Warszawa 70%, Kraków 65%). W Krakowie 53% kobiet porusza się samochodem, a w Warszawie 44%. Kobiety z Krakowa (8%) dokładnie dwa razy częściej korzystają z roweru niż kobiety we wszystkich badanych miastach ogółem. 7% warszawianek wykorzystuje rower do poruszania się po mieście. 1% kobiet w każdym z badanych miast porusza się skuterem lub motorem. 35% kobiet z Krakowa i 30% kobiet z Warszawy każdego dnia spędza około godziny w samochodzie lub transporcie publicznym. 62% mieszkanek Krakowa i 58% warszawianek spędza w komunikacji miejskiej do dwóch godzin dziennie.

d2y280j

Jak lepiej dostosować miasta do codziennego życia kobiet?

Badane kobiety uznały, że miasta mogłyby być lepiej dostosowane do ich codziennego życia. Tak sądzi 83% kobiet z Warszawy i 79% kobiet z Krakowa. 77% kobiet z Warszawy i 72% z Krakowa uważa, że miasta byłyby bardziej przyjazne, gdyby kobiety w większym stopniu angażowały się w ich projektowanie oraz zarządzanie nimi.

- Tymczasem okazuje się, że w Polsce tylko 1/4 radnych to kobiety. A jedynie 9% prezydentów miast, burmistrzów, wójtów stanowią kobiety (dane Instytutu Spraw Publicznych) – komentuje socjolożka Łucja Krzyżanowska.

d2y280j
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2y280j
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj