Co dalej z Podgórzem? Mieszkańcy zdecydowanie sprzeciwili się pomysłom ZIKiT
• ZIKiT rozpoczął dyskusję o zmianie systemu komunikacji w Podgórzu
• Ważna droga komunikacyjna będzie deptakiem?
• Mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się w sprawie ograniczenia ruchu
b
Jakimi środkami osiągnąć zrównoważony transport w Starym Podgórzu? Uczestnicy kolejnego spotkania z cyklu #MobilnyKraków dyskutowali na temat problemów komunikacyjnych w okolicy ul. Kalwaryjskiej oraz wspólnie szukali sposobów na ich zlikwidowanie.
16.05.2016 | aktual.: 16.05.2016 10:00
- Kalwaryjska powinna wrócić do roli, którą pełniła kilkadziesiąt lat temu, wtedy była bardziej otwarta dla pieszych. Żeby wygodnie zrobić zakupy, móc stanąć i z kimś porozmawiać potrzebna jest przestrzeń. Obecnie głównym problemem jest blokowanie torowiska przez pojazdy mijające. W efekcie tramwaje są niekiedy opóźnione na odcinku od Korony do Ronda Matecznegoo nawet 15 minut - mówi zastępca dyrektora ZIKiT ds. Transportu Łukasz Franek.
Franek pytał mieszkańców, czy ich zdaniem ul. Kalwaryjska mogłaby być ulicą jednokierunkową, z parkingiem i ścieżką rowerową - w takim wypadku ul. Zamoyskiego zostałby puszczony przejazd w drugą stronę. Temu pomysłowi zdecydowanie sprzeciwił się Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz. - Był kiedyś taki pomysł, ale to fatalne rozwiązanie. Ul. Zamoyskiego powinna być sypialnią, nie drogą przelotową - argumentował.
Część mieszkańców również odrzuciła tę propozycję. - Jesteśmy za uspokojeniem ruchu, ale nie chcemy jednokierunkowych ulic - mówili. Mieszkańcy zgodnie przyznali, że na ul. Kalwaryjskiej jest za dużo samochodów, a kierowcy traktują ją jako trasę przelotową, by dostać się np. na Zabłocie czy Ruczaj.
Podgórzanie zwrócili też uwagę na problem z parkowaniem w okolicy - Przestrzeń przy ul. Kalwaryjskiej została zawłaszczona przez parkujące tam samochody, które często zatrzymują się w nieprawidłowy sposób - mówili zgodnie. - Uniemożliwienie parkowania wzdłuż ulicy powinno być priorytetowe, bo samochody zasłaniają witryny sklepowe - zaznaczyła mieszkanka sąsiedniej dzielnicy II. Prezes Spółki Miejska Infrastruktura Piotr Kącki stwierdził, że budowany przy Koronie parking jest narzędziem, które daje możliwość zmiany krajobrazu całego Starego Podgórza.
Podczas spotkania pojawił się również temat ruchu rowerowego w Podgórzu. Mieszkańcy przyznali, że po Krakowie najlepiej przemieszczać się na rowerze, komunikacją miejską, a dopiero później samochodami. - Pas dla rowerów na ul. Zamoyskiego byłby super. Łączyłby przygotowywaną do budowy kładkę na ul. Kamieńskiego z kładką Ojca Bernatka - dodał Marcin Wójcik, oficer rowerowy ZIKiT.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .