Kontrowersyjna podróż obrazu Leonarda da Vinci
W atmosferze gorących polemik w podróż do Japonii wyruszył obraz "Zwiastowanie" Leonarda da Vinci. Najbardziej stanowczo przeciwko temu zaprotestował senator opozycyjnej partii Forza Italia, który przykuł się do kolumny w arkadach galerii Uffizi we Florencji, skąd arcydzieło zostało wypożyczone.
12.03.2007 16:55
Obraz, zapakowany w specjalną kryształową skrzynię wyruszył ciężarówką do Rzymu, skąd we wtorek odleci samolotem do Tokio. Przez najbliższe trzy miesiące jeden z najwcześniejszych obrazów mistrza renesansu będzie największą atrakcją zorganizowanej tam wystawy zatytułowanej "Włoska wiosna 2007".
"Zwiastowanie" opuściło mury słynnej florenckiej galerii po raz trzeci w dziejach. W latach 30. XX wieku zostało zawiezione do Paryża i Mediolanu, a w czasie drugiej wojny światowej dzieło wyniesiono i ukryto ze względów bezpieczeństwa.
Decyzję o wypożyczeniu obrazu do Japonii podjął wicepremier, minister kultury Francesco Rutelli i to pod jego adresem kierowane są protesty i słowa niezadowolenia. Wysłania dzieła w daleką podróż nie pochwala nawet dyrektor Galerii Uffizi Antonio Natali, który na znak protestu nie uczestniczył w ceremonii wyekspediowania płótna.
Zostało ono ubezpieczone na kwotę 100 milionów euro. To za mało - twierdzą przeciwnicy tego pomysłu argumentując, że jest to bezcenny skarb i nie można narażać go na żadne ryzyko.
W najbardziej spektakularny sposób zaprotestował senator opozycji Paolo Amato, który w chwili, gdy zamykano skrzynie z arcydziełem, przykuł się do kolumny Galerii Uffizi łańcuchem długości 10 metrów. Protestuję przeciwko arogancji ministra kultury, który sam podjął decyzję w tej sprawie i nikomu nie wyjaśnił jej powodów - mówił Amato spacerując na łańcuchu przed galerią. Niezadowolenia nie kryje także pochodzący z Florencji słynny reżyser teatralny i filmowy Franco Zeffirelli.
Dyrektor wszystkich florenckich muzeów Cristina Acidini zapewniła tymczasem, że sama pierwsza przykułaby się łańcuchem, gdyby nie otrzymała gwarancji w sprawie bezpieczeństwa obrazu. Warunki, w jakich jest on transportowany do Japonii, porównała do "podróżnego laboratorium", w którym cały czas kontrolowana jest każda zmiana pozycji płótna, temperatura i wilgotność otoczenia.
"Zwiastowanie" trafiło do Uffizi z prywatnej kolekcji w XIX wieku. Leonardo da Vinci namalował je prawdopodobnie około 1472 roku mając około 20 lat. Mimo to dzieło jest uważane za jedno z najbardziej dojrzałych w dorobku genialnego artysty.