Konferencja o nauczaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju
Integracyjne nauczanie dzieci mających
zaburzenia rozwoju było tematem dwudniowej polsko-litewskiej
konferencji pt. "Szkoła równych szans", która zakończyła się w
sobotę w Wilnie.
W konferencji wzięło udział ponad 300 specjalistów zajmujących się dziećmi upośledzonymi, a także pedagodzy ze szkół ogólnokształcących z Polski i Litwy. Konferencja, której inicjatorem był Łomżyński Oddział Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", patronowały ministerstwa edukacji obu krajów.
W ciągu dwu dni wymienialiśmy doświadczenia w zakresie integracyjnego nauczania dzieci zdrowych i chorych, rozmawialiśmy o możliwościach kształcenia integracyjnego dzieci autystycznych, z porażeniem mózgowym, niewidomych i niesłyszących. Przekazywaliśmy polskie doświadczenia w tym zakresie, ale też dowiedzieliśmy się dużo o litewskich metodach pracy z takimi dziećmi - powiedziała przewodnicząca Łomżyńskiego Oddziału Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" Hanna Gałązka.
W ocenie jednego ze współorganizatorów konferencji, doradcy ds. oświaty administracji rejonu wileńskiego Jana Dzilby, obrady konferencji, jak też warsztaty zajęć praktycznych były bardzo korzystne.
Na Litwie przed dziesięciu laty rozpoczęto realizację programów integracyjnego nauczania dzieci zdrowych i chorych, ale ciągle brakuje specjalistów w tym zakresie. Brak odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej bardzo odczuwają też szkoły polskie na Wileńszczyźnie. Konferencja ta, jak też warsztaty, były dla wielu pedagogów pierwszą lekcją integracyjnego nauczania - powiedział Jan Dzilbo.
W najbliższym czasie do Polski na szkolenia integracyjnego nauczania dzieci z zaburzeniami rozwoju pojedzie grupa pedagogów z polskich szkół Wileńszczyzny, a także nauczyciele ze szkół litewskich, którzy znają język polski. W planach jest też realizacja wspólnych polsko-litewskich projektów pracy z dziećmi upośledzonymi.
Na Litwie co szóste dziecko cierpi na różnego rodzaju zaburzenia.(iza)