Koncerny zmniejszają produkcję aut w Europie
Fiat i General Motors obniżają
produkcję aut w Europie i zmniejszają godziny pracy koncernów z
powodu spadku popytu na nowe auta nie tylko w USA, ale również na
starym kontynencie - pisze poniedziałkowy "Financial Times".
14.05.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Fiat wstrzyma czasowo produkcję w swoich zakładach w Turynie, po raz pierwszy od 1996 roku. Na tygodniowym przymusowym urlopie znajdzie się 7 tysięcy pracowników koncernu, ale dzięki temu Fiat wyprodukuje o 8 tysięcy samochodów mniej.
Tymczasem General Motors ogranicza roczną produkcję swoich aut o 50 tysięcy w reakcji na prognozy jeszcze większego spadku popytu na nowe samochody niż to wcześniej przewidywano.
Z informacji uzyskanych przez "FT" wynika, że w ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku sprzedaż nowych aut w zachodniej i środkowej Europie spadła o 5,25% w porównaniu z analogicznym okresem 2000 roku. Największy spadek w sprzedaży zanotowano w Polsce i Turcji.
GM i inny amerykański koncern - Ford - od początku tego roku już obniżyły produkcję swoich samochodów w USA. Dotychczas jednak europejskie koncerny wstrzymywały się z takimi decyzjami.
Analitycy rynku motoryzacyjnego oceniają, że działania Fiata zmierzające do zmniejszenia produkcji wkrótce mogą zostać wprowadzone przez innych europejskich producentów aut.
Przedstawiciele niemieckiego Volkswagena już wnikliwie analizują sytuację na rynku motoryzacyjnym w Europie.
Koncern ograniczył częściowo godziny pracy w ramach swojego programu obniżki kosztów, aby w ten sposób zaoszczędzić 2 mld euro.(ps)