Koncern Delphi nie będzie zmniejszał zatrudnienia w Polsce
Amerykański producent części motoryzacyjnych Delphi Automotive Systems (DAS), który do końca roku zapowiada zwolnienie do 5 800 pracowników na świecie nie planuje redukcji w polskich fabrykach - poinformowała PAP rzecznik DAS Polska.
_ Zmniejszanie liczby fabryk i zatrudnionych w nich osób nie dotyczy rynku polskiego, na którym koncern posiada sześć zakładów produkcyjnych oraz centrum inżynieryjne w Krakowie. Zakłady te dynamicznie się rozwijają_ - powiedziała rzecznik firmy Agnieszka Kempińska.
W drugim kwartale tego roku firma zamknęła na świecie kolejne dwa zakłady produkcyjne i zmniejszyła zatrudnienie o 2 800 pracowników. Po pół roku restrukturyzacji zamknięto w sumie pięć fabryk i zredukowano zatrudnienie o 4 800 pracowników.
W Polsce koncern zatrudnia w sumie ponad 5 tys. pracowników w sześciu fabrykach oraz centrum technologicznym w Krakowie.
Są to: zakład wiązek elektrycznych w Jeleśni, zakład wymienników ciepła i chłodnic w Ostrowie Wielkopolskim, fabryka amortyzatorów w Krośnie, fabryka pochłaniaczy par paliwa w Błoniu pod Warszawą, zakład wytwarzający przekładnie kierownicze i półosie napędowe z system ABS w Tychach oraz fabryka przełączników w Gdańsku.
Do tej pory firma zainwestowała w naszym kraju ponad 150 mln USD.
Delphi Automotive Systems osiągnął w drugim kwartale tego roku 164 mln USD zysku netto. Przychody ze sprzedaży wynosiły w tym okresie 6,9 mld USD i były niższe o 11% w odniesieniu do tego samego okresu ubiegłego roku, gdy wyniosły 7,8 mld USD.
Według przedstawicieli koncernu produkcja pojazdów samochodowych na rynku północnoamerykańskim ustabilizowała się w drugim kwartale tego roku, na niższym jednak poziomie niż w ubiegłym roku.
Do zmniejszenia przychodów przyczyniło się także spowolnienie sprzedaży na rynek części zamiennych i akcesoriów, niska wartość euro i brazylijskiego reala.
Szefowie koncernu podkreślają, że podjęte przez Delphi w pierwszym kwartale tego roku działania w celu optymalizacji kosztów w obecnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym, obejmującą redukcję personelu oraz obniżkę kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu w wysokości 15 mln USD, dały rezultat w postaci poprawy wyników w drugim kwartale.
Koncern przewiduje, że obniżka kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu da oszczędności w wysokości 47 mln USD w okresie rocznym.
W trzecim kwartale tego roku koncern przewiduje spadek wartości sprzedaży, związany z wakacyjnymi przerwami w produkcji lub z wprowadzaniem zmian konstrukcyjnych. Oczekiwane jest osiągnięcie w tym okresie 56 mln USD zysku netto przy sprzedaży na poziomie 6,3 mld USD.
Delphi Automotive Systems jest jednym z największych na świecie dostawców części samochodowych. W 1999 roku koncern został wydzielony ze struktury General Motors (GM) i zadebiutował na giełdzie w Nowym Jorku. Koncern ma obecnie ponad 180 zakładów produkcyjnych w 39 państwach świata. Zatrudnia blisko 220 tys. osób. (mak)