Katowickie lotnisko ma nowy pas startowy. Inwestycja kosztowała 157 mln
Budowa nowej drogi startowej rozpoczęła się już w lutym 2013 roku. Przy tym przedsięwzięciu pracowało ponad 1500 osób. Od środy droga jest gotowa, czeka tylko na zakończenie procesu certyfikacji. Zostanie oddana do użytku w maju 2015 roku.
Nowa droga startowa ma 3,2 km długości, a do jej oznakowania nawigacyjnego wykorzystano 1097 świateł. Została ona wybudowana równolegle do obecnie funkcjonującej, w odległości 195 metrów. Nowa droga jest dłuższa o 400 metrów od dotychczasowej.
- 5 listopada wykonawca zszedł z placu budowy, także wszystkie prace zostały zakończone. Teraz rozpoczął się proces certyfikacji, przewidujemy, że 9 maja 2015 roku przeprowadzimy ruch z jednego pasa na drugi. Wtedy ten stary będzie służył do kołowania - mówi w rozmowie z WP.PL Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.
Dzięki nowej drodze Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice stał się jednym z trzech lotnisk w Polsce, które mają pas startowy o długości ponad trzech kilometrów.
- Trwają testy i obloty oświetlenia nawigacyjnego. Teraz czeka nas montaż i uruchomienie systemu ILS/DME II kategorii operacyjnej, który pozwoli pilotom lądować bezpiecznie przy gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie - mówi rzecznik.
System ILS II kategorii wspomaga lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego zachmurzenia. Dzięki niemu piloci poradzą sobie nawet przy dwukrotnie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie, tj. widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 30 metrów.