29-10-2014 00:29

Katastrofa rakiety NASA. Antares wybuchła tuż po starcie

Podczas startu eksplodowała rakieta nośna Antares - informuje telewizja CNN, powołując się na amerykańską agencję kosmiczną NASA. Rakieta z amerykańskim bezzałogowym statkiem transportowym Cygnus miała dostarczyć zaopatrzenie na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Rosja zaproponowała Amerykanom swoją pomoc.

d47frz0

NASA podała na Twitterze, że rakieta nośna wybuchła i runęła na ziemię zaledwie sześć sekund po oderwaniu się od platformy startowej w ośrodku badań kosmicznych Wallops w stanie Wirginia.

Na razie nie wiadomo, co było przyczyną eksplozji. Zgodnie z planem, Cygnus miał wystartować w poniedziałek, ale lot odwołano na kilka minut przed startem i przełożono na wtorek.

Miała to być czwarta misja statku towarowego Cygnus na ISS. Tym razem na jego pokładzie znajdował się ładunek o masie 2300 kg, w tym 32 miniaturowe satelity badawcze, urządzenie do śledzenia meteorytów i zbiornik z tlenem.

. - Kiedy patrzymy na udane starty, nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo jest to złożony proces. Dzisiejsze wydarzenie uświadamia nam to - skomentował zdarzenie zastępca szefa NASA, William Gerstenmeier.

d47frz0

Cygnus należy do amerykańskiej prywatnej firmy Orbital Sciences Corp. Wraz z definitywnym wycofaniem ze służby trzy lata temu amerykańskich wahadłowców NASA została pozbawiona własnych środków zaopatrywania ISS. Wymiana członków załogi ISS następuje obecnie wyłącznie za pomocą rosyjskich statków Sojuz.

W zeszłą sobotę na Ziemię powrócił należący do innej amerykańskiej prywatnej firmy, SpaceX, bezzałogowy statek transportowy Dragon, który dostarczył na ISS blisko 1,5 tony zaopatrzenia m.in. sprzęt i materiały do eksperymentów naukowych. Natomiast w środę spodziewany jest przylot na ISS rosyjskiego statku transportowego.

Rosja oferuje pomoc Amerykanom

Rosja oferuje pomoc w dostarczeniu zaopatrzenia na Międzynarodową Stację Kosmiczną, po tym gdy amerykańska rakieta uległa zniszczeniu zaraz po starcie. Aleksiej Krasnov z rosyjskiej agencji kosmicznej powiedział, że jeśli tylko pojawi się prośba ze strony Amerykanów, zostanie ona spełniona.

W rozmowie z RIA Novosti dodał, że prośba taka jeszcze się nie pojawiła. Bezzałogowa rakieta Antares miała wynieść na orbitę kosmiczny statek transportowy. Na jego pokładzie znajdowało się 2,5 tony zaopatrzenia i sprzętu dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Oba pojazdy oraz ładunek zostały całkowicie zniszczone.

d47frz0

Rakietę Antares wyprodukowała firma Orbital Sciences, która wcześniej wykonała dwie udane misje. NASA w obsłudze ISS polega tylko na firmach prywatnych. Współpracuje też ze SpaceX Elona Muska, twórcy PayPal i właściciela Tesla Motors. Z własnego transportu zrezygnowała po zakończeniu programu promów kosmicznych.