Katastrofa rakiety NASA. Antares wybuchła tuż po starcie

Podczas startu eksplodowała rakieta nośna Antares - informuje telewizja CNN, powołując się na amerykańską agencję kosmiczną NASA. Rakieta z amerykańskim bezzałogowym statkiem transportowym Cygnus miała dostarczyć zaopatrzenie na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Rosja zaproponowała Amerykanom swoją pomoc.
Głosuj
Podziel się
Opinie
WP

NASA podała na Twitterze, że rakieta nośna wybuchła i runęła na ziemię zaledwie sześć sekund po oderwaniu się od platformy startowej w ośrodku badań kosmicznych Wallops w stanie Wirginia.

Na razie nie wiadomo, co było przyczyną eksplozji. Zgodnie z planem, Cygnus miał wystartować w poniedziałek, ale lot odwołano na kilka minut przed startem i przełożono na wtorek.

WP

Miała to być czwarta misja statku towarowego Cygnus na ISS. Tym razem na jego pokładzie znajdował się ładunek o masie 2300 kg, w tym 32 miniaturowe satelity badawcze, urządzenie do śledzenia meteorytów i zbiornik z tlenem.

. - Kiedy patrzymy na udane starty, nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo jest to złożony proces. Dzisiejsze wydarzenie uświadamia nam to - skomentował zdarzenie zastępca szefa NASA, William Gerstenmeier.

Cygnus należy do amerykańskiej prywatnej firmy Orbital Sciences Corp. Wraz z definitywnym wycofaniem ze służby trzy lata temu amerykańskich wahadłowców NASA została pozbawiona własnych środków zaopatrywania ISS. Wymiana członków załogi ISS następuje obecnie wyłącznie za pomocą rosyjskich statków Sojuz.

W zeszłą sobotę na Ziemię powrócił należący do innej amerykańskiej prywatnej firmy, SpaceX, bezzałogowy statek transportowy Dragon, który dostarczył na ISS blisko 1,5 tony zaopatrzenia m.in. sprzęt i materiały do eksperymentów naukowych. Natomiast w środę spodziewany jest przylot na ISS rosyjskiego statku transportowego.

Rosja oferuje pomoc Amerykanom

Rosja oferuje pomoc w dostarczeniu zaopatrzenia na Międzynarodową Stację Kosmiczną, po tym gdy amerykańska rakieta uległa zniszczeniu zaraz po starcie. Aleksiej Krasnov z rosyjskiej agencji kosmicznej powiedział, że jeśli tylko pojawi się prośba ze strony Amerykanów, zostanie ona spełniona.

W rozmowie z RIA Novosti dodał, że prośba taka jeszcze się nie pojawiła. Bezzałogowa rakieta Antares miała wynieść na orbitę kosmiczny statek transportowy. Na jego pokładzie znajdowało się 2,5 tony zaopatrzenia i sprzętu dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Oba pojazdy oraz ładunek zostały całkowicie zniszczone.

Rakietę Antares wyprodukowała firma Orbital Sciences, która wcześniej wykonała dwie udane misje. NASA w obsłudze ISS polega tylko na firmach prywatnych. Współpracuje też ze SpaceX Elona Muska, twórcy PayPal i właściciela Tesla Motors. Z własnego transportu zrezygnowała po zakończeniu programu promów kosmicznych.