Katastrofa rakiety NASA. Antares wybuchła tuż po starcie
IARZamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Katastrofa rakiety NASA. Antares wybuchła tuż po starcie

Podczas startu eksplodowała rakieta nośna Antares - informuje telewizja CNN, powołując się na amerykańską agencję kosmiczną NASA. Rakieta z amerykańskim bezzałogowym statkiem transportowym Cygnus miała dostarczyć zaopatrzenie na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Rosja zaproponowała Amerykanom swoją pomoc.
Głosuj
Podziel się
Opinie
ycipk-10zmez

NASA podała na Twitterze, że rakieta nośna wybuchła i runęła na ziemię zaledwie sześć sekund po oderwaniu się od platformy startowej w ośrodku badań kosmicznych Wallops w stanie Wirginia.

Na razie nie wiadomo, co było przyczyną eksplozji. Zgodnie z planem, Cygnus miał wystartować w poniedziałek, ale lot odwołano na kilka minut przed startem i przełożono na wtorek.

ycipk-10zmez

Miała to być czwarta misja statku towarowego Cygnus na ISS. Tym razem na jego pokładzie znajdował się ładunek o masie 2300 kg, w tym 32 miniaturowe satelity badawcze, urządzenie do śledzenia meteorytów i zbiornik z tlenem.

. - Kiedy patrzymy na udane starty, nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo jest to złożony proces. Dzisiejsze wydarzenie uświadamia nam to - skomentował zdarzenie zastępca szefa NASA, William Gerstenmeier.

Cygnus należy do amerykańskiej prywatnej firmy Orbital Sciences Corp. Wraz z definitywnym wycofaniem ze służby trzy lata temu amerykańskich wahadłowców NASA została pozbawiona własnych środków zaopatrywania ISS. Wymiana członków załogi ISS następuje obecnie wyłącznie za pomocą rosyjskich statków Sojuz.

W zeszłą sobotę na Ziemię powrócił należący do innej amerykańskiej prywatnej firmy, SpaceX, bezzałogowy statek transportowy Dragon, który dostarczył na ISS blisko 1,5 tony zaopatrzenia m.in. sprzęt i materiały do eksperymentów naukowych. Natomiast w środę spodziewany jest przylot na ISS rosyjskiego statku transportowego.

Rosja oferuje pomoc Amerykanom

Rosja oferuje pomoc w dostarczeniu zaopatrzenia na Międzynarodową Stację Kosmiczną, po tym gdy amerykańska rakieta uległa zniszczeniu zaraz po starcie. Aleksiej Krasnov z rosyjskiej agencji kosmicznej powiedział, że jeśli tylko pojawi się prośba ze strony Amerykanów, zostanie ona spełniona.

W rozmowie z RIA Novosti dodał, że prośba taka jeszcze się nie pojawiła. Bezzałogowa rakieta Antares miała wynieść na orbitę kosmiczny statek transportowy. Na jego pokładzie znajdowało się 2,5 tony zaopatrzenia i sprzętu dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Oba pojazdy oraz ładunek zostały całkowicie zniszczone.

Rakietę Antares wyprodukowała firma Orbital Sciences, która wcześniej wykonała dwie udane misje. NASA w obsłudze ISS polega tylko na firmach prywatnych. Współpracuje też ze SpaceX Elona Muska, twórcy PayPal i właściciela Tesla Motors. Z własnego transportu zrezygnowała po zakończeniu programu promów kosmicznych.