PolskaJuż niedługo trójmiejskie porty staną? "Są cztery istotne zagrożenia"

Już niedługo trójmiejskie porty staną? "Są cztery istotne zagrożenia"

Dynamiczny rozwój na terenie Gdańska może utrudnić pracę trójmiejskich portów. Do takich wniosków doszli pomorscy członkowie Prawa i Sprawiedliwości. Ich zdaniem niektóre z realizowanych inwestycji negatywnie wpłyną na rozwój transportu kolejowego.

Już niedługo trójmiejskie porty staną? "Są cztery istotne zagrożenia"
Źródło zdjęć: © microstock.pl | Marek Ślusarczyk

Pomorscy członkowie PiS twierdzą, że inwestycje, które są realizowane w Trójmieście, mogą w niedługim czasie obrócić się przeciwko portom w Gdyni oraz Gdańsku. Wskazują cztery istotne w ich mniemaniu zagrożenia. Pierwsze ograniczenie to budowa forum Radunia na terenie dawnej „Gildii”. Dla pociągów powstaje specjalny 300-metrowy tunel, którym nie będzie można przewozić materiałów niebezpiecznych. W ocenie posłów PiS nikt nie zbadał również sytuacji, jaka nastanie po wybudowaniu kolei metropolitarnej oraz wprowadzeniu pociągów Pendolino do obsługi trasy Warszawa - Gdynia.

- Wszystkie te cztery zagrożenia - budowa Forum Radunia, budowa tunelu kolejowego, wprowadzenie Pendolino i budowa Pomorskiej Kolei Metropolitarnej - powodują, że będzie problem z wywozem towarów z Trójmiasta. Brak jakiejkolwiek koordynacji pomiędzy autorami tych projektów powoduje, że zagrożenia będą narastały - powiedział Kazimierz Smoliński, senator z ramienia PiS.

Samorządowcy obawiają się, że w wyniku braku koordynacji działań oraz ograniczonej przepustowości torów ruch towarowy w trójmiejskim węźle kolejowym. Dodatkowo konkurencję ma zaostrzyć budowa tzw. suchego portu w Tczewie.

- Dzisiaj należy tak patrzeć na działania, aby nie przeszkadzały w inwestycjach makroekonomicznych. Nie może być tak, że inwestycje o zasięgu ogólnopolskim będą blokować rozwój Wybrzeża. Niedługo może okazać się, że nie będzie jak przetransportować towaru w głąb kraju - powiedział Andrzej Jaworski, poseł z ramienia PiS.

Zdaniem pomorskich posłów największej partii opozycyjnej wskazane wątpliwości i problemy wymagają szybkich uzgodnień zarówno na szczeblu wojewódzkim, jak i rządowym. Zwłaszcza w obliczu dyrektywy Unii Europejskiej, która obliguje kraje członkowskie, aby komunikacji towarowej nadać priorytetowy status.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)