Już niedługo trójmiejskie porty staną? "Są cztery istotne zagrożenia"
Dynamiczny rozwój na terenie Gdańska może utrudnić pracę trójmiejskich portów. Do takich wniosków doszli pomorscy członkowie Prawa i Sprawiedliwości. Ich zdaniem niektóre z realizowanych inwestycji negatywnie wpłyną na rozwój transportu kolejowego.
Pomorscy członkowie PiS twierdzą, że inwestycje, które są realizowane w Trójmieście, mogą w niedługim czasie obrócić się przeciwko portom w Gdyni oraz Gdańsku. Wskazują cztery istotne w ich mniemaniu zagrożenia. Pierwsze ograniczenie to budowa forum Radunia na terenie dawnej „Gildii”. Dla pociągów powstaje specjalny 300-metrowy tunel, którym nie będzie można przewozić materiałów niebezpiecznych. W ocenie posłów PiS nikt nie zbadał również sytuacji, jaka nastanie po wybudowaniu kolei metropolitarnej oraz wprowadzeniu pociągów Pendolino do obsługi trasy Warszawa - Gdynia.
- Wszystkie te cztery zagrożenia - budowa Forum Radunia, budowa tunelu kolejowego, wprowadzenie Pendolino i budowa Pomorskiej Kolei Metropolitarnej - powodują, że będzie problem z wywozem towarów z Trójmiasta. Brak jakiejkolwiek koordynacji pomiędzy autorami tych projektów powoduje, że zagrożenia będą narastały - powiedział Kazimierz Smoliński, senator z ramienia PiS.
Samorządowcy obawiają się, że w wyniku braku koordynacji działań oraz ograniczonej przepustowości torów ruch towarowy w trójmiejskim węźle kolejowym. Dodatkowo konkurencję ma zaostrzyć budowa tzw. suchego portu w Tczewie.
- Dzisiaj należy tak patrzeć na działania, aby nie przeszkadzały w inwestycjach makroekonomicznych. Nie może być tak, że inwestycje o zasięgu ogólnopolskim będą blokować rozwój Wybrzeża. Niedługo może okazać się, że nie będzie jak przetransportować towaru w głąb kraju - powiedział Andrzej Jaworski, poseł z ramienia PiS.
Zdaniem pomorskich posłów największej partii opozycyjnej wskazane wątpliwości i problemy wymagają szybkich uzgodnień zarówno na szczeblu wojewódzkim, jak i rządowym. Zwłaszcza w obliczu dyrektywy Unii Europejskiej, która obliguje kraje członkowskie, aby komunikacji towarowej nadać priorytetowy status.