Jakie mieszkania kupowaliśmy w 2013 roku?
Niskie stopy procentowe, większa dostępność kredytów hipotecznych, brak wymogu wkładu własnego – wszystko to sprawiło, że rynek mieszkaniowy w 2013 roku się ożywił. Polacy zainteresowani własnym M chcieli zdążyć przed nowymi regulacjami. Jakie lokale najczęściej wybierali?
Mimo że Główny Urząd Statystyczny sygnalizował pod koniec roku jedynie niewielkie ożywienie gospodarcze, na rynku nieruchomości dało się zaobserwować wyraźne tąpnięcie. Polacy w III kwartale 2013 roku kupili ponad 9,5 tys. mieszkań w największych miastach w kraju. To wynik równy decyzjom mieszkaniowym sprzed kryzysu. Dla deweloperów to najlepszy okres od blisko pięciu lat. Własne M kupowali nie tylko ci, dla których miało być to pierwsze mieszkanie. Grono kupujących zasilili zamożniejsi klienci, którzy korzystając z niskich cen, postawili na nieruchomości jako pewną inwestycję na lata.
Liczą się większe M „pod klucz”, nawet w fazie budowy
W minionym roku dużym zainteresowaniem cieszyły się mieszkania z nowych inwestycji. Polacy wybierali z oferty nieruchomości już na wczesnych etapach budowy, decydując się na własne M jeszcze w trakcie realizacji projektów deweloperskich. Część kupujących nadal czekała jednak z decyzją do momentu większego zaawansowania prac budowlanych. Analiza zeszłorocznych zakupów mieszkaniowych Polaków pokazała, że co miasto, to zróżnicowane oczekiwania klientów. Jednak niezależnie od regionu, dało się zaobserwować coraz większą skłonność do wybierania nieruchomości o większej powierzchni. We Wrocławiu największym zainteresowaniem cieszyły się lokale dwupokojowe o powierzchni 40 m. kw. oraz trzypokojowe, większe o 20 m. kw. Dla porównania, w Warszawie klienci najczęściej sięgali po dwu- albo trzypokojowe mieszkania rozmieszczone na 50-60 m. kw., z kolei w Łodzi wybierano zazwyczaj trzypokojowe M o powierzchni 60-65 m. kw. Największe mieszkania sprzedawano w Katowicach, gdzie klientów interesowały trzypokojowe lokale o
powierzchni do 70 m. kw.
Miniony rok pokazał, że dla klientów oprócz powierzchni liczy się również wysoka jakość wykonania, dogodna lokalizacja, atrakcyjna cena oraz inwestycje gotowe do zamieszkania „od zaraz”. Polacy chcąc zaoszczędzić czas, liczą na wykończenie wybranego M przez dewelopera zgodnie z własną wizją i potrzebami. Duża część klientów decyduje się na mieszkania „pod klucz”, a inwestorzy dopasowując się do potrzeb klientów oferują w większości usługi wykończeniowe i designerskie.
Deweloperzy odpowiadają na potrzeby klientów
2013 był rokiem, w którym liczba sprzedanych mieszkań była wyraźnie większa niż nieruchomości wprowadzonych na rynek. Ożywienie na rynku sprawiło w konsekwencji, że zmniejszyła się liczba gotowych M. Deweloperzy realizują jednak nowe inwestycje. By móc zaspokajać potrzeby mieszkaniowe Polaków, oferują coraz ciekawsze projekty.
– Nowo powstałe obiekty mają na celu jeszcze lepiej sprostać wymaganiom naszych klientów i spełniać marzenia o idealnym mieszkaniu dostosowanym do ich indywidualnych potrzeb. Taką inwestycją jest Dyrekcyjna 33, obiekt mieszczący 222 mieszkania stworzone z myślą o zapewnieniu luksusowej przestrzeni do życia jej przyszłym mieszkańcom – wyjaśnia Zbigniew Juroszek, prezes firmy ATAL.
– Dbałość o każdy detal projektu, fasada budynku w ciekawej harmonijnej kompozycji kolorystycznej nadają Dyrekcyjnej 33 niepowtarzalny charakter. Wysoka jakość materiałów i wykonania to znak rozpoznawczy ATAL – dodaje szef stworzonej w latach 90. firmy, która budując powyżej oczekiwań, stawia na nowoczesność i prestiż.
Zdaniem ekspertów ds. nieruchomości, ożywienie na rynku w 2014 roku nie ustanie. Deweloperzy będą realizować nowe inwestycje, by zaspokoić potrzeby mieszkaniowe Polaków i by wzmóc konkurencję cenową, która zachęci do kupowania własnego M.