Jak usunąć kanał morski na Mierzei Wiślanej? "Teleportować do kosmicznej czarnej dziury"
Przekop Mierzei Wiślanej to od dłuższego czasu pomysł wzbudzający ogromne kontrowersje. Część polityków (np. PiS) widzi w nim szansę na ożywienie ruchu w porcie w Elblągu. Jednak zdaniem przyrodników działania te niosą ze sobą zagrożenia środowiskowe, a do tego są nieopłacalne. Jeden z dokumentów przygotowanych przez przyrodników w związku z przekopem wyjątkowo zwraca uwagę. Znalazły się tam bowiem stwierdzenia takie jak "teleportacja do kosmicznej czarnej dziury" czy "odparowanie przy pomocy lasera w satelicie" - podaje tvp.info.
20.12.2013 | aktual.: 20.12.2013 18:11
Przekop mierzei, zdaniem wielu, miałby uniezależnić ruch w elbląskim porcie od Rosji. Teraz jednostki wpływające do portu z Bałtyku muszą pokonać rosyjską Cieśninę Pilawską.
W 2012 r. na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni powstał projekt pod nazwą "Prognoza oddziaływania na środowisko programu wieloletniego; Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Projekt opracował zespół ponad 20 naukowców, w tym wielu utytułowanych. Zespół musiał ocenić oddziaływanie kanału na środowisko na etapach: budowy, eksploatacji oraz likwidacji.
W przypadku tej ostatniej naukowcy podsuwają politykom i urzędnikom futurystyczną wizję pisząc: "Do likwidacji kanału i portu postojowego wykorzystać technologie, które będą dostępne w nieokreślonej przyszłości (np. odparowanie przy pomocy lasera umieszczonego w satelicie lub teleportacja do kosmicznej czarnej dziury)".
Zalecenie można przeczytać na stronie byłego Ministerstwa Transportu, a obecnie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
- Na stronie ministerstwa jest wersja robocza, nieoficjalna Prognozy. W ostatecznej wersji, po zmianach i uzupełnieniach, zostało to zapisane inaczej. Nie wiem, dlaczego ministerstwo wciąż trzyma na stronie nieaktualny dokument - mówi portalowi tvp.info przewodniczący zespołu przygotowującego Prognozę dr hab. Maciej Przewoźniak.
W poprawionej wersji zalecenia ujęto w ten sposób: „Do likwidacji kanału i portu postojowego wykorzystać nowoczesne technologie, które będą dostępne w nieokreślonej przyszłości”.
Źródło: tvp.info