Jak urządzić stanowisko biurowe
Zapewnienie odpowiednich warunków pracy to jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy. Przepisy drobiazgowo regulują kwestie związane z tym, jak powinno wyglądać pomieszczenie biurowe, począwszy od minimalnej wielkości, a skończywszy na urządzeniu jego wnętrza.
Przygotowując pomieszczenie biurowe, pracodawca musi przede wszystkim zapoznać się z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z września 1997 roku, w którym uwzględniono najważniejsze zasady BHP dotyczące obiektów budowalnych, pomieszczeń pracy oraz pomieszczeń sanitarnych. Ponadto istotne są także prawo budowlane i Kodeks Pracy.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Pracodawca jest zobowiązany do dbania o bezpieczeństwo i higienę pracy, czyli musi być pewny, że pracownikom nic nie zagraża oraz że szkodliwe czynniki nie mają dużego wpływu na zdrowie pracowników. BHP obejmuje między innymi zapewnienie wymaganego przepisami oświetlenia, określonej temperatury, wilgotności powietrza, dostępu do bieżącej wody, pomieszczeń sanitarnych oraz utrzymania biura w czystości. Jeśli pomieszczenie biurowe nie gwarantuje odpowiednich warunków (na przykład brakuje dostępu do łazienki – artykuł 111 z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej), a pracownicy złożą skargę, pracodawca zostanie ukarany.
Stanowisko biurowe wyposażone w monitor
W przypadku pracy na stanowiskach, które są wyposażone w monitory ekranowe, stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z grudnia 1998 roku. Rozporządzenie zostało wydane po to, żeby możliwie zmniejszyć dolegliwości, na jakie narażeni są pracownicy, których praca wymaga korzystania z komputerów. Przepisy odnoszą się do wszystkich zatrudnionych (a więc także praktykantów) pracujących przed monitorem przynajmniej cztery godziny dziennie. Osoby pracujące na takich stanowiskach są narażone na ryzyko wystąpienia między innymi problemów ze wzrokiem, kręgosłupem czy nadgarstkami. Właściwe, funkcjonalne wyposażenie biura i przestrzeganie kilku prostych zasad (na przykład utrzymywanie zalecanych odległości od monitora) mogą jednak te dolegliwości zminimalizować.
Odpowiednie biurko i krzesło
Biurko powinno mieć minimum 160 centymetrów długości. Musi być na tyle szerokie, by wygodnie mieściły na nim nie tylko monitor, klawiatura i myszka, lecz także dokumenty. Jego wysokość uzależniona jest od tego, ile pracownik ma wzrostu – z tego powodu, żeby dopasowywać wysokości indywidualnie do każdego pracownika, warto zainwestować w ergonomiczne biurka z regulacją wysokości – takie znajdują się na przykład w ofercie AJ Produkty.
Krzesło powinno mieć kółka oraz regulację wysokości i oparcia. Musi być stabilne i umożliwiać zajęcie wygodnej pozycji. Najlepiej jeśli jest też obrotowe i wyposażone w wygodne podłokietniki. Zarówno krzesło, jak i biurko powinny umożliwiać przyjęcie właściwego kąta względem monitora (20-50 stopni), wygodne ułożenie rąk przy pracy oraz nóg pod blatem.
Praca z monitorem i klawiaturą
Praca przy monitorze męczy wzrok i grozi zespołem suchego oka. Dodatkowo nieodpowiednia postawa i długie wpatrywanie się w ekran niekorzystnie wpływają na położenie i kondycję mięśni karku. Monitor nie powinien być ustawiany pod oknem ani naprzeciwko niego – najlepiej, gdy stoi bokiem. Optymalna odległość od ekranu wynosi 60-70 centymetrów. Monitor zawsze musi być ustawiony idealnie naprzeciwko pracownika – niedopuszczalna jest sytuacja, w której użytkownik musi przechylać głowę, by móc korzystać z komputera. Klawiatura powinna mieć regulację nachylenia, widoczne oznaczenia klawiszy, a odległość pomiędzy krawędzią klawiatury a krańcem biurka musi wynosić przynajmniej kilka centymetrów.
Pracownicy zmuszeni do długiej pracy przed monitorem mają prawo do kilkuminutowych przerw minimum co dwie godziny, aby dać oczom szansę na odpoczynek. Dbałość o komfortowe warunki pracy na stanowiskach biurowych jest konieczna, aby pracownicy mogli uniknąć wielu poważnych problemów zdrowotnych.
Artykuł sponsorowany