Jak sobie radzić z receptami?
Rząd zrzuca na lekarzy odpowiedzialność za źle przygotowaną przez siebie i pochopnie wprowadzoną ustawę o lekach refundowanych. Prawdziwymi ofiarami są jednak chorzy, którzy nie mogą wykupić leków po niższych cenach - czytamy w "Gazecie Polskiej Codziennie".
03.01.2012 | aktual.: 03.01.2012 09:59
Grzegorz Kucharewicz, prezes Naczelnej Izby Aptekarskiej tłumaczy, że aptekarze nie mogą wydawać leków nawet, jeśli na recepcie znajdują się wszystkie konieczne dane poza określeniem stopnia refundacji.
Wyjaśnia też, że tylko lekarz może określić poziom odpłatności, bo zależy on od rodzaju choroby. Dodaje, że aptekarz nie wie, na co dany pacjent choruje. Dlatego izba rekomenduje odsyłanie pacjentów, by lekarze uzupełnili recepty.
Szefowa mazowieckiego OZZL dr Maria Balcerzak tłumaczy natomiast zachowanie lekarzy. - Lekarze nie wypisują stopnia refundacji, bo nie chcą się narazić na wysokie kary w przypadku pomyłki. Ustawa przewiduje, że w przypadku nieprawnie przyznanej refundacji płaci lekarz - mówi.
Bukiel zwraca uwagę, że nawet gdyby medycy chcieli wypisywać lekarstwa, sprawdzając poziom refundacji, to i tak wielu z nich nie ma takiej możliwości. Lista leków została co prawda opublikowana na stronie internetowej resortu zdrowia, ale nie można się na nią dostać.
Jak sobie radzić z receptami?
- Idziesz do lekarza, weź zaświadczenie o opłaconych składkach lub – jeżeli masz – legitymację emeryta lub rencisty.
- Lekarz wypisał Ci receptę? Sprawdź, czy znajdują się tam Twoje imię, nazwisko, PESEL, adres.
Sprawdź, czy lekarz wpisał poziom refundacji (np. 30 proc., 50 proc. czy 100 proc.). - Jeżeli nie ma tego wpisu, a jest pieczątka „Refundacja do decyzji NFZ", o cenę leku trzeba zapytać aptekarza.
- Gdy cierpisz na chorobę przewlekłą, poproś lekarza, aby wystawił zaświadczenie.
- Zabierz receptę i zaświadczenie do apteki (aptekarz może sprzedać lek z odpowiednią refundacją lub za 100 proc. ceny).
- Jeżeli aptekarz odmówi realizacji recepty, możesz sprawę zgłosić do rzecznika praw pacjentów (bezpłatna infolinia: 800-190-590).
- Poszukaj innej apteki.