Jak powstał świat? - spór rodziców w USA
Przed sądem w Pensylwanii rozpoczął się
proces cywilny wytoczony przez grupę rodziców, którzy nie zgadzają
się na nauczanie w szkole teorii głoszącej, że życie na Ziemi
powstało za sprawą "rozumnej istoty".
Rodzice reprezentowani przez prawników z Amerykańskiej Unii Swobód Obywatelskich (ACLU) twierdzą, że teoria "inteligentnego projektu", który miałby zapoczątkować życie, jest istocie nową, ubraną w pseudonaukowe szaty wersją kreacjonizmu, czyli przekonania, że świat i życie stworzył Bóg.
Zarząd oświaty w mieście Dover w Pensylwanii uchwalił, że oprócz teorii ewolucji, wyjaśniającej rozwój życia na Ziemi, nauczyciele w szkołach publicznych mają także zaznajamiać uczniów z teorią "rozumnego projektu". 11 rodziców chce temu przeszkodzić.
Zarząd, złożony z osób o konserwatywnych poglądach, utrzymuje, że chodzi tu o konstytucyjną wolność wypowiedzi i pluralizm poglądów. Popierająca ich organizacja Thomas More Law Center zwraca uwagę, że teoria ewolucji Darwina jest podważana przez niektórych naukowców.
Prawnicy z ACLU są zdania, że włączenie do programu nauczania w szkołach publicznych teorii nienaukowej, będącej w istocie poglądem religijnym, narusza zawarty w konstytucji rozdział Kościoła od państwa w USA.
Według sondażu Pew Research Center dwie trzecie Amerykanów popiera jednak nauczanie teorii "rozumnego projektu", równolegle do teorii Darwina.
Tomasz Zalewski