Jak i gdzie wspomogą Polskę offsetowe dolary?

Lockheed Martin, producent samolotu F-16,
przewiduje, że do połowy lipca przedstawi ostateczną ofertę
offsetową na zakup przez Polskę samolotu wielozadaniowego.

Przewidujemy, że do połowy lipca przedstawimy ostateczną ofertę offsetową związaną z przetargiem na kupno przez Polskę samolotu wielozadaniowego dla armii - powiedział Philip Georgariou, odpowiedzialny w Lockheed Martin za program offsetowy dla Polski. Nawiązujemy współpracę z firmami w Polsce i na całym świecie, by sprostać wymogom offsetu - dodał.

We wtorek w Warszawie rozpoczęło się forum współpracy przemysłowej. Pierwszego dnia uczestniczą w nim przedstawiciele blisko 70 przedsiębiorstw zbrojeniowych; w środę w konferencji wezmą udział przedstawiciele zakładów cywilnych.

Kontrakt na samolot wielozadaniowy stawia Ministerstwo Gospodarki wobec wielkiego wyzwania wynegocjowania umów offsetowych. Dotychczasowe offsety dotyczyły zakupów znacznie mniejszych niż w przypadku samolotu. Potrzebne są projekty, w które zostanie wmontowany mechanizm rozwoju polskich przedsiębiorstw - mówił Witold Misiowiec z Ministerstwa Gospodarki.

Uwolnienie potencjału współpracy gospodarczej między naszymi krajami jest obok współpracy w walce z terroryzmem priorytetem w naszej ambasadzie - zapewnił amerykański charge d`affaires Michael Mozur.

Do końca 2008 roku polskie siły powietrzne mają dysponować 48 nowymi samolotami wielozadaniowymi. Przetarg, szacunkowej wartości około 3,5 mld dolarów, trwa od marca ubiegłego roku. Obok F-16 uczestniczą w nim Gripen, oferowany przez konsorcjum szwedzko- brytyjskie oraz francuski Mirage 2000-5 Mk2.

Jeżeli przetarg zostanie rozstrzygnięty do września tego roku, od 2005 roku będą możliwe dostawy po 16 samolotów rocznie. W 2008 roku Polska ma wystawić eskadrę do sił reagowania NATO. Około 2012 roku lotnictwo będzie potrzebowało kolejnych 48 nowych samolotów, by zastąpić około 100 wycofywanych wtedy MiGów-29 i Su-22.

Zgodnie z polskimi przepisami, firmy biorące udział w przetargu muszą przedstawić ofertę zamówień w polskim przemyśle, mających skompensować zakup samolotu, równą 100 proc. wartości kontraktu na samolot. Połowę wartości offsetu zwycięska firma będzie musiała zainwestować w przemysł zbrojeniowy, a drugą połowę - w cywilny. (and)

Wybrane dla Ciebie
Najostrzej sprzeciwili się rządom PiS. Tak podsumował ich Żurek
Najostrzej sprzeciwili się rządom PiS. Tak podsumował ich Żurek
Ziobro pisze list do Radia Maryja. Atakuje Tuska
Ziobro pisze list do Radia Maryja. Atakuje Tuska
Nadchodzi anomalia w pogodzie. Wiemy, kiedy kulminacja fali ciepła
Nadchodzi anomalia w pogodzie. Wiemy, kiedy kulminacja fali ciepła
Ewakuacja w Opolu. Dym w centrum sterowania ruchem kolejowym
Ewakuacja w Opolu. Dym w centrum sterowania ruchem kolejowym
UE uderza w firmę Muska. Amerykański urzędnik reaguje
UE uderza w firmę Muska. Amerykański urzędnik reaguje
Zełenski rozmawiał z Witkoffem i Kushnerem. Ujawnia szczegóły
Zełenski rozmawiał z Witkoffem i Kushnerem. Ujawnia szczegóły
"Widać pewien dystans do Europy". Nowa strategia USA niepokoi eksperta
"Widać pewien dystans do Europy". Nowa strategia USA niepokoi eksperta
Europa reaguje na zmianę strategii USA. Pomyłka z syrenami w Polsce [SKRÓT DNIA]
Europa reaguje na zmianę strategii USA. Pomyłka z syrenami w Polsce [SKRÓT DNIA]
USA zbyt łagodne wobec Rosji? Ekspert mówi o "naiwności"
USA zbyt łagodne wobec Rosji? Ekspert mówi o "naiwności"
Pilny szczyt w Londynie bez Polski. Tematem Ukraina
Pilny szczyt w Londynie bez Polski. Tematem Ukraina
Miedwiediew pisze do Muska. Stanowczy komentarz Sikorskiego
Miedwiediew pisze do Muska. Stanowczy komentarz Sikorskiego
Czarzasty wzywa do protestu. "Odrzućmy łańcuchy"
Czarzasty wzywa do protestu. "Odrzućmy łańcuchy"