Inwestuj w siebie z Unią Europejską. Bo uczymy się przez całe życie
Świat pędzi w nieprawdopodobnym tempie. Jak za nim nadążyć, jeśli wiedza zdobyta w szkole czy na kursach stale się dezaktualizuje? Uczenie się przez całe życie (lifelong learning) od dawna jest koniecznością. A wsparciem dla nas, na różnych etapach rozwoju zawodowego, jest Europejski Fundusz Społeczny (EFS). Z pomocy finansowej EFS skorzystało już 11 mln Polaków.
Zdecydowana większość (70 proc.) średnich i dużych przedsiębiorstw planuje inwestować w rozwój kompetencji swoich pracowników. Liczba ta z każdym rokiem rośnie. Ponad połowa pracodawców swoje plany zamierza zrealizować przy wsparciu środków unijnych – to jeden z głównych wniosków 7. edycji badań Bilansu Kapitału Ludzkiego (za lata 2019-2020), opublikowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Jak szacuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, w 2030 r. w Polsce będzie brakowało 4 mln pracowników o różnych kompetencjach. I to mimo że 50 proc. zawodów w Polsce w mniejszym lub większym stopniu jest zagrożonych automatyzacją.[1] Tylko do 2025 r. liczba wakatów wzrośnie do ok. 1,5 mln. Dlatego unijny fundusz wpierający m.in. modernizację rynku pracy poprzez zwiększanie kompetencji pracowników, czyli Europejski Fundusz Społeczny, w nadchodzących latach będzie odgrywał szczególnie istotną rolę. Idea uczenia się przez całe życie już dziś jest normą życia zawodowego i osobistego większości pracujących Polaków, bez względu na stanowisko, umiejętności, czy plany rozwoju. Jednym z wyzwań będzie również przekonanie do niej ludzi biernych edukacyjnie i nieaktywnych zawodowo.
Inwestuj w siebie z EFS
EFS pomaga inwestować w siebie: przebranżawiać się, uzupełniać wiedzę, zdobywać nowe umiejętności i kompetencje ludziom na różnych etapach życia. Oferta EFS kierowana jest m.in. do uczniów i studentów, specjalistów różnych dziedzin oraz właścicieli mikro, małych i dużych firm. Fundusz nie zapomina także o osobach w średnim wieku i seniorach, młodych rodzicach i absolwentach szkół różnego stopnia.
W ostatnich latach wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego obecne było m.in. w projektach Programu Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), w których uczestniczyło ponad 2 mln Polaków. Skorzystali oni z możliwości zdobycia lub podniesienia kompetencji, znalezienia zatrudnienia czy chociażby pomysłu na siebie.
Do pracy tylko z doradcą
Kim chcesz być, jak dorośniesz? To pytanie, zadawane już dzieciom, właśnie dzięki wsparciu programu POWER, nabrało bardziej praktycznego wymiaru. A to za sprawą doradztwa zawodowego rozwijanego w szkołach. Dzięki kompleksowym, podzielonym na etapy projektom, udało się zwiększyć (z 0 do 85,2 proc.) odsetek szkół oraz placówek dla młodzieży i dorosłych, w których – zgodnie z wypracowanymi wzorcami – zaczęło funkcjonować doradztwo edukacyjno-zawodowe. Jak to możliwe?
Po pierwsze, w ramach przedsięwzięć dofinansowanych ze środków europejskich, powstał zestaw przykładowych programów preorientacji i orientacji zawodowej (dla przedszkolaków i uczniów klas 1–6) oraz doradztwa zawodowego z proponowanymi scenariuszami. Po drugie, udało się wypracować model szkolnego systemu doradztwa zawodowego. Powstały też rekomendacje zmian do rozporządzenia dotyczącego doradztwa zawodowego w szkołach. Przez sześć lat udało się przeszkolić 518 trenerów (co najmniej po 1 w każdym powiecie), a następnie 7,9 tys. doradców zawodowych. Powstały też materiały multimedialne i filmy oraz informacje edukacyjno-zawodowe o 115 zawodach.
Bardziej świadomi zawodowo
Odsetek szkół, które obecnie zatrudniają doradcę zawodowego, wzrósł z 15,4 proc. (w 2015 r.) do ponad 82 proc. Co więcej, wraz z dostępem do profesjonalnie prowadzonych zajęć, rośnie świadomość młodych ludzi, którzy już wkraczają lub za chwilę wkroczą na rynek pracy ze swoimi oczekiwaniami, umiejętnościami i życiowymi planami.
Świadczą o tym opinie zebrane podczas długofalowych badań społecznych, określających wpływ programu POWER na wiedzę i kompetencje absolwentów szkół średnich i podstawowych. 43,1 proc. tych, którzy brali udział w zajęciach zawodowych, twierdzi, że odkryło swoje mocne i słabe strony. Co więcej, 44,1 proc. wzięło pod uwagę możliwość uczestnictwa w zajęciach przy wyborze kolejnych szkół, a dla 46,8 proc. zajęcia były pomocne w wyborze zawodu.
Młodzi ludzie doceniają także inne umiejętności. Na lekcjach uczyli się przygotowania dokumentów aplikacyjnych, dowiadywali się, jakie oczekiwania będą mieć przyszli pracodawcy. 1/3 badanych dostrzega bezpośredni związek pomiędzy zajęciami z doradztwa zawodowego, a późniejszym znalezieniem stażu, pracy i praktyki. Podkreśla także rolę wiedzy na temat ścieżek zawodowych czy niezbędnych kwalifikacji i szkoleń potrzebnych do wykonywania określonego zawodu.
Rozwój systemu doradztwa zawodowego to doskonały przykład na to, że wielofalowe działanie może przynieść konkretne, policzalne efekty. Pełen raport końcowy projektu doradztwa zawodowego można znaleźć tutaj.
Marketing dla firm i pracowników jutra
Kolejny przykład projektu realizowanego z POWER przynosi korzyści przede wszystkim młodym pracownikom do 29. roku życia. Pilotażowy projekt "Kariera Jutra" to największe przedsięwzięcie szkoleniowo-stażowe w Polsce.
Do przedsięwzięcia wybrano rozwojową, przyszłościową i generującą zyski branżę marketingu internetowego. W programie szkoleniowym przygotowanym przez ekspertów z Google i Szkoły Głównej Handlowej uczestniczyło 8 tys. osób w wieku do 29 lat. Kursanci zdobyli wiedzę, którą potem mieli okazję przetestować w praktyce. Równolegle prowadzono rekrutację firm, gotowych przyjąć na staż nowych marketingowców. Do I edycji zgłosiło się aż 600 przedsiębiorstw, a umowy ze stażystami podpisało 326. Rekrutacja do II edycji właśnie się zakończyła, trzecia jest w planach. W sumie na płatne staże docelowo przyjętych ma być łącznie 1200 osób.
Elementem projektu ma być także przetestowanie, czy ten sposób wsparcia dla pracowników i firm ma rację bytu. Zarządzający "Karierą Jutra" ocenią, ilu stażystów zyska stałe zatrudnienie. Celem projektu jest bowiem wsparcie dla młodych wchodzących na rynek pracowników. Co ważne, za trzy miesiące pracy wykształconych i kompetentnych młodych ludzi zapłaci EFS i Program POWER.
Doszkolić menadżerów
Błyskawicznie postępujący rozwój cyfryzacji jest wyzwaniem dla nas wszystkich, także menadżerów firm. Jesteś przedsiębiorcą i czujesz, że pora, by coś w firmie w tym obszarze zmienić? Wiesz, że w cyfrowym świecie inni dawno już cię przegonili? Zapisz się do "Akademii Menadżera – kompetencje w zakresie cyfryzacji". To projekt z Programu POWER, który pozwoli ci przenieść firmę na wyższy poziom cyfrowego funkcjonowania.
Z dofinansowanych szkoleń mogą skorzystać nie tylko właściciele firm i menadżerowie, ale też pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze. Zajęcia dotyczą m.in. cyfrowego bezpieczeństwa, marketingu cyfrowej sprzedaży, zarządzania produktem, zmianą czy zintegrowanymi danymi.
Dotychczas ze szkoleń skorzystało już 360 przedsiębiorstw i ponad 1000 pracowników kierowniczego szczebla. Wnioski o dofinansowanie można składać do końca czerwca 2023 r. Co ważne, można zyskać dofinansowanie aż 80 proc. kosztów (nawet 150 tys. zł). Więcej informacji znajdziesz na stronach regionalnych operatorów projektu.
Z nowym programem
Realizacja Programu Wiedza Edukacja Rozwój dobiega końca. Powyższe przykłady to tylko część oferty POWER. Przed nami nowa perspektywa finansowa i nowe możliwości rozwoju. Będą one dostępne w programie – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027 (FERS) z budżetem ponad 4 mld euro. W programie realizowane będą nie tylko projekty poprawiające sytuację osób na rynku pracy i wspierające naukę przez całe życie. FERS to także zwiększenie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, zapewnienie opieki nad dziećmi, podnoszenie jakości edukacji, rozwój kompetencji, usług społecznych, ekonomii społecznej i ochrony zdrowia.
[1] Źródło: https://gazeta.sgh.waw.pl/po-prostu-ekonomia/lifelong-learning-dlaczego-warto-uczyc-sie-przez-cale-zycie