Internet 2k7 - podsumowanie

170 gości i 23 prelegentów było obecnych na konferencji "Internet 2k7 - Gorączka złota" zorganizowanej przez Internet Standard i Gazeta.pl. W trakcie dwóch dni mogliśmy posłuchać 19 prezentacji poruszających najgorętsze tematy i trendy w dzisiejszym biznesie internetowym. Na konferencji zostały przyznane nagrody Internet Standard dla najlepszej firmy roku 2006, którą został Onet.pl, oraz człowieka roku, którym został Tomasz Czechowicz, partner zarządzający funduszu MCI.

Na konferencji odbyło się wiele bardzo ciekawych wystąpień. Mówiono m.in. o giełdzie i inwestycjach, badaniach i analizach rynku, społecznościach i Web 2.0, wideo, użyteczności, internecie mobilnym.

06.04.2007 15:30

Poza oficjalnymi wystąpieniami uczestnicy konferencji mieli okazję porozmawiać w kuluarach oraz na wieczornym spotkaniu w warszawskim klubie Foksal 19.

Wartość rynku

Chociaż rynek reklamy internetowej rozwija się najbardziej dynamicznie, to jej udział w media-miksie jest nadal mały, a liczba internautów w Polsce stawia nas na szarym końcu na tle innych państw europejskich, uważa Michał Celiński z CR Media Consulting. A dynamika przyrotstu liczby internautów YoY wynosi zaledwie 6,5%, a nie jak pisały niektóre gazety - 40%.

Kwota 229 mln zł wydanych na reklamę online w zeszłym roku jest mocno niedoszacowana - nie obejmuje reklamy w wyszukiwarkach oraz ogłoszeń drobnych w internecie.

Polskie spółki internetowe na giełdzie

Dobrze przedstawia się obraz polskich spółek notowanych na warszawskiej giełdzie - Travelplanet.pl SA, Bankier.pl SA oraz Interia.pl SA, o czym opowiadał Tomasz Jażdżyński. Wszystkie odnotowały wzrosty wartości, największy Interia.pl. Najwyższą rentowność - 12,4% ma Bankier.pl, dalej jest Interia.pl - 11% oraz Travelplanet - 3,2%.

O hossie na giełdzie mówił również Tomasz Czechowicz, partner strategiczny funduszu MCI, który uważa, że polskie spółki internetowe są na giełdzie niedowartościowane.

Rynek mobile

Olbrzymi potencjał drzemie w rynku mobile. Choć na razie mniej niż 1% użytkowników telefonów komórkowych korzysta z mobilnego internetu, to będzie się to bardzo szybko zmieniać w najbliższych latach, mówił Michał Hobot odpowiedzialny za rozwój usług mobile Grupy Onet.

Przedstawiciele Onetu liczą, że PBI nieabwem wprowadzi badania internetu mobilnego w Polsce.

Z kolei Sławomir Szymański z Telecom Media opowiadał o potencjale reklamowym komórek. Na razie popularność stron WWW dostępnych przez komórki jest na tyle niska, że nie da się na tym zarabiać sensowych kwot. Jednak pieniądze leżą gdzie indziej. W ciągu miesiąca w Polsce jest pobieranych ok 9 mln materiałów multimedialnych na komórki, w trakcie pobierania wyświetlane są reklamy, m.in. takie formaty jak Spotler od firmy telecom Media.

Badania internetu

Marcin Pery z Gemiusa zadeklarował, że odsłony przestają być miarodajnym wskaźnikiem oglądalności w dzisiejszym internecie - pełnym wideo i technologii takich jak AJAX. Coraz ważniejszy staje się czas oraz oczywiście liczba użytkowników.

Andrzej Garapich, prezes spółki Polskie Badania Internetu obiecywał, że jeszcze w tym roku nastąpi szybsza publikacja danych Megapanel, obecnie wyniki publikowane są z dwumiesięcznym opóźnieniem. W badaniu pojawi się też m.in. możliwość estymowania przyszłej oglądalności witryn. PBI jako spółka zamierza się otworzyć na nowych członków.

Wideo, wideo, wideo Wiele prezentacji poruszało tematykę wideo, które już na dobre zadomowiło się w polskim internecie. Celiński z CR Media uznał, że eksplozja popularności wideo to jedno z najważniejszych wydarzeń 2006 r., z kolei Grzegorz Błażewicz, prezes Interii mówił o śmierci telewidza i narodzinach teleużytkownika.

Wideo przewijało się też w prezentacji Michała Rutkowskiego, dyrektora agencji Tribal DDB. Pokazał szereg filmów wideo, które zostały nakręcone przez amatorów, a miały olbrzymi wpływa na wizerunek marki. Koronny przykład to filmy z fontannami z butelek Coca-Coli po wrzuceniu do nich cukierków Mentos. Dzięki takim serwisom jak YouTube, takie klipy rozprzestrzeniają się w sieci błyskawicznie.

Web 2.0

Rafał Agnieszczak, prezes zarządu spółki Interaktywna starał się odpowiedzieć na pytanie, czy da się stworzyć biznes Web 2.0 bez milionów dolarów. Odpowiedź: da się stworzyć porządny serwis, duży biznes - raczej nie. Najlepsze wyjście - czekać, aż zainteresuje się nami większy rynkowy gracz i nas wykupi.

Termin Web 2.0 przewijał się przez wiele prezentacji. Tomasz Józefacki, dyrektor pionu internet Agora SA mówił o społecznościach portalu Gazeta.pl, Wojciech Bącal z Pixealate Ventures ( m.in. ePuls.pl ) mówił o tym, jak zarabiać na serwisie społecznościowym.

Kapitał to nie problem Jak mówił Tomasz Czechowicz, w dzisiejszych czasach kapitał nie jest problemem. W Polsce działa już ok. 30 funduszy venture-capital oraz kilkunastu aniołów biznesu, pieniądze można także otrzymać z funduszy na rozwój przedsiębiorczości. Najważniejsze by były pomysły i ludzie, którzy potrafią je realizować. MCI boryka się raczej z odwrotnym problemem - mało jest na rynku spółek, w które warto zainwestować.

Polska za granicą

-Polska jest postrzegana jako lider regionu Europy Środkowo-Wschodniej- mówił Michał Klar, dyrektor ds. międzynarodowych QXL Poland Sp z o. o. I opowiadał o rozwoju i przedsięwzięciach Grupy Allegro w Czechach, na Węgrzech, w Bułgarii, Rumunii i Rosji.

Takim doświadczeniem może się pochawalić także Gemius, który poza krajami Europy Środkowo-Wschodniej wygrał również przetarg na przeprowadzanie badań internetu w Danii.

Nowości na rynku reklamowym

Netsprint opowiadał o reklamie w modelu Pay-Per-Call, którą właśnie wprowadza na rynek. Z przeprowadzonej wśród uczestników konferencji ankiecie wynika, że prawie 60% obecnych na sali firm nie zna poziomu konwersji sprzedaży swoich prosuktów/usług przez telefon, a z usługi Pay-Per-Call zamierza skorzystać ponad połowa obecnych na sali przedstawicieli firm.

Jacek Pasławski mówił o swoim nowym biznesie internetowym - Novem, które oferuje klientowi wszelkie możliwe rozwiązania reklamowe w internecie ( łącznie z reklamą w wyszukiwarkach czy przygotowaniem kreacji ) zawsze rozliczając się tylko jeśli użytkownik wykona określoną akcję.

Zmiany w IAB Polska

IAB Polska ma na ten rok bogate plany, o których opowiadał Jarosław Sobolewski, nowy dyrektor organizacji. IAB chce m.in, wydać raport, zorganizować pracę grup roboczych, pozyskać nowych członków, zorganizować krajowe forum IAB i przygotować i uruchomić programy szkoleniowe.

Partnerzy konferencji

Partnerem platynowym konferencji została firma Novem, partnerem srebrnym Tribal DDB.

Patronat branżowy objęły IAB Polska oraz Stworzyszenie Marketingu Bezpośredniego.

Patronat objęły Netsprint oraz stat24.pl. Firmy te ufundowały nagrody dla uczestników konferencji.

Patronat medialny objęły: Mediarun, Interia.pl, Wp.pl, Gazeta.pl, CMO, Computerworld.pl.

Więcej na blogu konferencyjnym - http://www.internetstandard.pl/konferencje/internet2k7/blog.html ( niebawem więcej zdjęć ) oraz w relacjach wideo.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)