Ile biokomponentów w biopaliwach?
W razie wznowienia prac nad nową ustawą o biopaliwach Sejm powinien wprowadzić dolny i górny limit zawartości biokomponentów w biopaliwach oraz opracować standardy jakości biopaliw - poinformował Przemysław Rajewski ze Stowarzyszenia Oficjalnych Importerów Samochodów.
"Zanim zostanie wprowadzona ustawa o biopaliwach, powinny być opracowane standardy jakościowe biopaliw. W Polsce te standardy - poza alkoholem etylowym - są nie określone" - powiedział Rajewski.
W tym tygodniu w Sejmie ma się odbyć głosowanie nad wetem prezydenta w sprawie ustawy o biopaliwach. Zawetowana ustawa przewiduje, że od 1 lipca 2003 r. wprowadzane do obrotu paliwa silnikowe będą musiały zawierać w ogólnej masie nie mniej niż 4,5% bioetanolu.
Według Rajewskiego, Sejm powinien zastanowić się nad "przestawieniem komunikacji miejskiej na biopaliwa. (...) To jest o tyle proste, że mając ograniczony tabor komunikacyjny poruszający się na małym terenie i tankujący w jednym miejscu, dosyć łatwo jest zapewnić odpowiednią jakość biopaliwa, a z drugiej strony mieć kontrolę nad zużyciem silników" - powiedział.
Dodał, że w pracach nad ustawą Sejm powinien się kierować tzw. kartą paliw, którą podpisały wszystkie organizacje samochodowe z całego świata i na podstawie której w poszczególnych regionach świata przygotowywane są normy paliwa (m.in. w zależności od wymogów ochrony środowiska).
"Posłowie powinni zwrócić również uwagę na dostosowanie składu chemicznego biopaliw do norm unijnych. Zawetowana przez prezydenta ustawa o biopaliwach dopuszczała obrót tylko z biokomponentami produkowanymi w Polsce. Dyrektywa europejska zaś mówi, że żadne z krajów członkowskich unii nie może zabronić wprowadzenia do obrotu paliw sprowadzanych z zagranicy" - powiedział.(an)