PolskaII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom

II Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom

W ponad 300 miastach, miejscowościach, gminach i wioskach rozpocznie się 1 czerwca II Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom. Motywem przewodnim akcji ma być głośne czytanie "Lokomotywy" Juliana Tuwima. W całym kraju odbędzie się też Sztafeta i Parady Koziołka Matołka.

Już po raz drugi Fundacja ABCXXI - Program Zdrowia Emocjonalnego, inicjator kampanii społecznej "Cała Polska czyta dzieciom" organizuje Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom. W rozpoczynającym się w Dniu Dziecka Tygodniu wezmą udział przedszkola, szkoły, biblioteki, teatry, księgarnie, domy kultury, świetlice, szpitale i rzesze wolontariuszy - poinformowano na wtorkowej konferencji prasowej.

Dzieciom czytać będą gwiazdy sceny i ekranu, pisarze, sportowcy i muzycy, politycy i księża, przedstawiciele władz lokalnych, strażacy, policjanci, pielęgniarki, bibliotekarki, nauczyciele, dziennikarze i oczywiście rodzice. Kampanię "Cała Polska czyta dzieciom" objął swym patronatem minister kultury Waldemar Dąbrowski. W obchody Tygodnia zaangażowały się władze lokalne oraz instytucje kulturalne i oświatowe w wielu miastach i gminach.

Inauguracja Tygodnia w Warszawie odbędzie się w południe 1 czerwca na Rynku Starego Miasta. Podobnie jak rok temu Drugi Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom rozpocznie się od jednoczesnego w całym kraju głośnego czytania wiersza "Lokomotywa" Juliana Tuwima.

Obchody urodzin Koziołka Matołka, który w tym roku kończy 70 lat, (tyle właśnie mija od pierwszego wydania popularnej książeczki o Koziołku Kornela Makuszyńskiego i Mariana Walentynowicza)
będą wspólnym elementem wydarzeń Tygodnia w całym kraju. W wielu miejscowościach odbędą się Parady Koziołka Matołka - korowody dzieci poprzebieranych za postaci bajkowe. Przez cały Tydzień z Pacanowa do Warszawy podążać będzie przedszkolno-szkolna Sztafeta Koziołka Matołka.

"Celem kampanii "Cała Polska czyta dzieciom" jest uświadamianie rodzicom, nauczycielom, wychowawcom, lekarzom jak ogromne znaczenie ma głośne czytania dziecku.

Naukowcy oraz praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku na głos rozwija język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia, poprawia koncentrację. Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu, czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata, a wspólne czytanie z nastolatkiem wzmacnia więź rodzinną i pomaga w pokonaniu wielu problemów wieku dorastania. Warto dodać, że czytanie na głos dzieciom niepełnosprawnym pozwala im na przezwyciężenie wielu ograniczeń rozwojowych.

Polskie szkoły, które wprowadziły codzienne głośne czytanie uczniom obserwują m.in. poprawę poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów, wzrost zrozumienia tekstów i poleceń, poprawę koncentracji oraz wydłużenie czasu uwagi.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)