Gwiazdka w domach internautów
Zdecydowana większość internautów obchodzących święta Bożego
Narodzenia kupi prezenty pod choinkę, wśród nich aż 40 proc.
zamierza przeznaczyć na zakup świątecznych upominków więcej
pieniędzy niż w roku ubiegłym - pokazują wyniki grudniowego raportu
Gemius.
20.12.2007 08:00
Z raportu wynika, że do najbardziej powszechnych bożonarodzeniowych zwyczajów należą składanie sobie życzeń i dzielenie się opłatkiem - obecne w domach 91 proc. internautów. Niewiele mniej - 82 proc. badanych - przyznaje, że w czasie świąt będą obdarowywać prezentami.
Na pamiątkę gwiazdy betlejemskiej wieczerza wigilijna powinna rozpocząć się wraz z pojawieniem pierwszej gwiazdki na niebie. Do kultywowania tej tradycji przyznaje się jednak tylko połowa internautów biorących udział w badaniu (47 proc.). O wiele bardziej powszechnym zwyczajem jest zostawianie pustego nakrycia dla niespodziewanego gościa - znajdzie się ono na wigilijnych stołach u 74 proc. badanych internautów. Prawie w każdym domu przestrzega się tradycji dotyczących potraw wigilijnych (73 proc.). Religijny charakter uroczystości podkreślają kolędy (54 proc.), uczestnictwo w pasterce (36 proc.) i czytanie Pisma Świętego (32 proc.).
Internauci, którzy obchodzą Boże Narodzenie, kojarzą je głównie z choinką (59 proc. wskazań) i czasem spędzonym z rodziną (53 proc.). Dla 35 proc. badanych Boże Narodzenie to przede wszystkim święto religijne (35 proc.), a dla 32 proc. - prezenty. Co piąty internauta łączy Boże Narodzenie z jedzeniem i spędzaniem czasu przy stole (22 proc.), dzieciństwem (22 proc.) oraz Świętym Mikołajem (19 proc.).
Święta to także czas przygotowań. Co dziesiątemu internaucie Boże Narodzenie kojarzy się głównie z zakupami (10 proc.), a co siódmemu (15 proc.) z gotowaniem i pieczeniem. Jedynie 18 proc. internautów łączy je przede wszystkim z czasem odpoczynku i relaksu (18 proc.). Dla 5 proc. badanych zbliżające się święta są powodem stresu i zmęczenia.
Z badania wynika, że kobiety i mężczyźni nieco inaczej postrzegają święta Bożego Narodzenia. Mężczyźni zdecydowanie częściej niż kobiety traktują Boże Narodzenie przede wszystkim jako święto religijne - uważa tak 41 proc. mężczyzn i 28 proc. kobiet. Panowie łączą je także częściej z jedzeniem i spędzaniem czasu przy stole (24 proc. wskazań mężczyźni i 19 proc. kobiety) oraz z odpoczynkiem i relaksem (odpowiednio 21 proc. i 15 proc.). Natomiast kobiety częściej niż mężczyźni kojarzą święta Bożego Narodzenia ze Świętym Mikołajem (22 proc. wskazań - kobiety i 16 proc. - mężczyźni) oraz gotowaniem i pieczeniem (odpowiednio 20 proc. i 11 proc.).
Jak pokazują wyniki raportu, ważnym elementem bożonarodzeniowej tradycji jest obdarowywanie najbliższych prezentami. Jedynie 9 proc. internautów obchodzących Boże Narodzenie przyznaje, że w ogóle nie kupuje prezentów gwiazdkowych. Do tej grupy należy nieco więcej mężczyzn (11 proc.) niż kobiet (6 proc.).
Ci, którzy planują kupno upominków, świąteczne sprawunki zostawiają często na ostatnią chwilę. Między 10 a 14 grudnia co drugi internauta obchodzący święta Bożego Narodzenia nie miał jeszcze kupionych żadnych prezentów (50 proc.). Co piąty badany planuje zakup świątecznych upominków w ostatni weekend przed świętami (20 proc.).
Kupno prezentów pod choinkę może być sporym obciążeniem dla domowego budżetu. 40 proc. internautów kupujących prezenty uważa, że w tym roku na zakup świątecznych upominków przeznaczy więcej pieniędzy niż rok temu. Jedynie 13 proc. respondentów szacuje, że ich tegoroczne wydatki na prezenty będą niższe. Aż 60 proc. badanych, pytanych o przewidywaną wysokość wydatków na prezenty pod choinkę, nie było w stanie podać żadnej konkretnej sumy. Osoby, które podały kwotę, średnio planują wydać na prezenty 644 zł.
Wśród internautów, którzy w trakcie realizacji badania kupili już przynajmniej część prezentów, 34 proc. dokonało zakupu przez internet. Internet jest także miejscem, gdzie badani szukają pomysłów na świąteczne upominki. 51 proc. internautów, którzy kupują w tym roku prezenty, przyznaje, że zdarza im się korzystać z internetu w poszukiwaniu pomysłu na podarunki.
O badaniu - Badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 10 do 14 grudnia 2007 roku. Analizą objęto 1983 internautów w wieku co najmniej 15 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu internautów w wieku 15 i więcej lat, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu pochodzących z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2007).