Grafiki Rembrandta we Wrocławiu od 29 kwietnia
Prawie trzysta akwafort Rembrandta van Rijn
będzie można podziwiać od 29 kwietnia w Sali Wielkiej
wrocławskiego Ratusza. "To pierwsza w Polsce tak wielka
prezentacja dorobku miedziorytniczego artysty" - poinformowała rzeczniczka Muzeum Miejskiego (Ratusz), Joanna Mirecka.
17.04.2005 | aktual.: 17.04.2005 13:17
Wybór 273 rycin, które będą prezentowane we wrocławskim Ratuszu do końca czerwca, pochodzi z kolekcji prywatnej. Na świecie są tylko cztery pełne komplety takich rycin, w tym jedna w Luwrze.
Akwaforty Rembrandta były źródłem inspiracji całych pokoleń grafików, łącznie z Goyą i Picassem. Niektóre egzemplarze grafik Rembrandta osiągają na aukcjach najwyższe ceny: na przykład 680 tys. dolarów w domu aukcyjnym Sotheby's - podkreśliła Mirecka.
Przypomniała niezwykłe dzieje płyt miedziorytniczych Rembrandta. Sporządzone w połowie XVII wieku, w kolejnych dwóch stuleciach uległy w znacznej większości rozproszeniu lub prawie całkowitemu zniszczeniu. Niektóre z płyt dzięki uporowi dwóch XIX- wiecznych indywidualności francuskiego świata sztuki - rytownika i grafika Armanda Duranda oraz dyrektora Luwru Georgesa Duplessisa - zostały odrestaurowane i mogły przetrwać do naszych czasów.
Ostatecznie jednak istniejące płyty miedziorytnicze Rembrandta były tak zabrudzone i podrapane, że odtworzenie grafik graniczyło z niemożliwością - powiedziała Mirecka. Durand mozolnie opracował specjalną technikę konserwacji i odtworzenia pierwotnego stanu. Odbitki zrobione przez Duranda były wykonane na niezwykle wartościowym papierze czerpanym i jest to jedna z wielu przyczyn, dla których uchodzą za nieprześcignione w swojej świetności i czystości.
Płyty miedziane Duranda z akwafortami Rembrandta znajdowały się najpierw w Luwrze. Natomiast na początku XX wieku znalazły się w posiadaniu rodziny Dominique Vernet z Paryża, gdzie - zapomniane - były przechowywane w pudłach na poddaszu.
W połowie lat 80. pewien amerykański handlarz dziełami sztuki, wykonując mrówczą pracę detektywistyczną, odnalazł miejsce w paryskim domu, w którym przechowywano owe miedziane płyty, i część z nich odkupił.
Grafika to odbicie, zazwyczaj na papierze, projektu wykonanego przez artystę w formie rysunku, malowidła lub rytu na jakimś podłożu. Podłożem może być klocek drewniany, płyta metalowa lub bryt jedwabiu. Jedną z technik stosowaną przy wykonywaniu grafik jest akwaforta. Podłożem jest w tym wypadku cienka płyta miedziana.