Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza. Miliony na promocję lokalnych firm
Dolny Śląsk stawia na przedsiębiorców – nie tylko tych dużych i średnich dla których przeniesiono do Karpacza Forum Ekonomiczne, ale także małych i mikro. Wszak to oni najintensywniej budują lokalną gospodarkę. Stąd nowy pomysł Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, który stworzył unikatowy projekt "Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza".
26.05.2021 12:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Województwo dolnośląskie jest jednym z najszybciej rozwijających się regionów w Polsce. Tak od wielu już lat wskazują dane GUS-u. Postrzegane jest jako obszar innowacji o szerokich możliwościach, dlatego Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, który jest głównym partnerem Forum Ekonomicznego 2021 w Karpaczu, intensywnie wspiera przedsiębiorców.
Zarówno w dobrych momentach, jak i trudnych. W ostatnim czasie, czyli w okresie pandemicznym, UM wdrożył Dolnośląski Pakiet Gospodarczy. To warty w sumie miliard złotych i sfinansowany głównie ze środków unijnych system wsparcia skierowany do dolnośląskich firm.
– Liczę na to, że nadchodzący sezon letni pozwoli wrócić nam na właściwe tory. Musimy sobie zdawać sprawę, że poniesione przez przedsiębiorców straty są ogromne i potrzebny będzie dłuższy czas, by je odrobić – wyjaśnia Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego, w komentarzu do konferencji z dnia 11 maja "Prognozy Gospodarcze Forum Ekonomicznego w Karpaczu oraz SGH", na której zaprezentowano pierwszy w Polsce Wskaźnik Aktywności Gospodarczej.
W ramach wspomnianego Dolnośląskiego Pakietu Gospodarczego przedsiębiorcy złożyli aż 50 tys. wniosków dotyczących bezpośredniego wparcia finansowego na kwotę blisko miliarda złotych. Zatwierdzono ok. 40 tys. z nich na ponad 600 mln zł. Jeśli chodzi o wsparcie pośrednie (np. zawieszenie spłat pożyczek czy prolongat poręczeń), to z tej możliwości skorzystało kolejne 1,5 tys. firm na kwotę 350 mln zł.
Jak mówi Piotr Karwan, wiceprzewodniczący Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki w Sejmiku Województwa Dolnośląskiego – DPG pełni istotną rolę w złagodzeniu ekonomicznych i gospodarczych skutków pandemii. Dzięki niemu przetrwało wiele firm i miejsc pracy. Natomiast dziś samorząd chce na nowo ożywić działania przedsiębiorców i pomóc im w ekspansji na światowe rynki.
Właśnie dlatego w ostatnim czasie przygotował projekt "Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza". Adresowany do firm średnich, małych i mikro. To właśnie on ma być ważnym elementem pobudzania i rozruszania dolnośląskiej gospodarki po wymuszonym spowolnieniu.
Z Wrocławia na drugą półkulę
Sektor MŚP stanowi 98% wszystkich podmiotów gospodarczych na Dolnym Śląsku. I co ważne, od wielu lat województwo to należy do czołówki eksporterów w Polsce. Najpopularniejsze kierunki to Niemcy, Czechy, Ukraina, Szwajcaria, a także USA.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego ma apetyt na więcej i wprowadza coraz to nowsze programy promujące gospodarkę Dolnego Śląska. Obecnie realizuje siedem projektów na łączną kwotę 11 milionów złotych. Wśród nich wspominany "Going Global".
Według dwóch raportów Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, które ukazały się na początku tego roku, region Dolnego Śląska koncentruje się na kilku ważnych specjalnościach – mobilności przestrzennej, technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT), produkcji maszyn, urządzeń i obróbki materiałów, chemii i farmaceutykach, żywności wysokiej jakości oraz surowcach wtórnych i naturalnych.
"Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza" jest skierowana właśnie do firm działających w tych sektorach i zakłada 52 różne działania. Projekt opiewa na kwotę 6 mln zł, z czego unijne środki to aż 5,1 mln zł.
Choć pierwsze nabory już ruszyły, to do programu można się zgłosić w każdej chwili. Going Global zakończy się wiosną 2022 roku.
Globalizacja z naciskiem na technologie
– Będziemy promować wszystkie dolnośląskie inteligentne specjalizacje – to nasze najsilniejsze punkty na globalnym rynku gospodarczym i ekonomicznym. Szczególną uwagę poświęcamy jednak sektorowi technologii informacyjno-komunikacyjnych. Ta branża rozwija się niezwykle dynamicznie, dostrzegamy to i chcemy pomóc dolnośląskim przedsiębiorcom współpracować z najlepszymi – wyjaśnia marszałek Cezary Przybylski.
Dlaczego właśnie sektor ICT? Bo jak podaje Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej – dolnośląska historia tego segmentu sięga lat 60. ubiegłego stulecia. To właśnie wtedy na świat "przyszedł" wrocławski komputer Odra produkowany przez zakład Elwro. A od ponad kilkunastu lat branża ta rozwija się na Dolnym Śląsku niezwykle intensywnie. Dość powiedzieć, że 12 lat temu mieliśmy ponad 2 tys. firm zajmujących się produkcją oprogramowania i doradztwem informatycznym, a cztery lata później – blisko 8,5 tys.
Nawet pandemia nie zahamowała rozwoju tego sektora. Mało tego, to właśnie ona spowodowała, że segment ICT wszedł na nowe tory automatyzacji, dał możliwość pracy zdalnej i uchronił wiele firm przez zamknięciem. Nie dziwi więc fakt, że samorząd upatruje w tym segmencie olbrzymią szansę na globalny rozwój.
Jak się dostać do programu?
W projekcie mogą uczestniczyć firmy średnie, małe i mikro. Wystarczy zgłosić swój udział za pośrednictwem strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Do projektu można dołączyć w każdym momencie, ponieważ każde wydarzenie poprzedza nowa rekrutacja. Czy takie rozwiązanie jest dobre? Owszem. Przedsiębiorcy mogą wybrać sobie czas, miejsce i konkretne wydarzenie, które ich interesuje. Nie muszą uczestniczyć w cyklach spotkań.
Bezpłatny udział w zagranicznych targach
W ramach projektu przedsiębiorcy z Dolnego Śląska uzyskają wsparcie merytoryczne i finansowe. Będą mogli wziąć udział w międzynarodowych targach, wystawach i konferencjach oraz w misjach gospodarczych. A jest w czym wybierać.
Program obejmuje duże wydarzenia na trzech kontynentach – w Europie, Ameryce Północnej i Azji. A dokładnie są to targi i wystawy m.in. Japan IT Week, DMEA 2022 – Connecting Digital Health w Berlinie, Hannover Messe, Vinessio w Monachium, For Decor and Home w Pradze, Electronica w Monachium, E 3 w Los Angeles, EXPO w Dubaju, Tokio Game Show, Games Com w Kolonii, Techni-Show Utrecht oraz misje gospodarcze i fora biznesowe w Seulu, Hefei czy Londynie.
Do tego dochodzą kampanie promocyjne na czterech zagranicznych rynkach – duńskim, norweskim, szwedzkim i hiszpańskim, serie krótkich filmów promujących region i wyróżniających się dolnośląskich firm – "Meet the region" oraz konferencje w Regionalnym Biurze Województwa Dolnośląskiego w Dreźnie.
Jak zapewnia Karol Przywara z Wydziału Współpracy z Zagranicą UMWD – samorząd, w ramach otrzymanego dofinansowania, pokryje wszystkie koszty związane z uczestnictwem firm w programie, od biletów lotniczych, przez noclegi, wizy, wyżywienie, aż po karty wstępu na targi lub przestrzeń wystawową.
Każda możliwość spotkania czy wyjazdu to okazja do zdobycia potencjalnych kontrahentów. Małe firmy, w przeciwieństwie do dużych biznesowych gigantów, mają zazwyczaj niewielkie możliwości, by nawiązywać takie zagraniczne kontakty. Nowy program ma to zmienić.
Fundusz, który rozpędzi regionalne gospodarki
Zdaniem marszałka Cezarego Przybylskiego ostatnie lata dla regionu i kraju to czas dynamicznego rozwoju gospodarczego.
– Nauczyliśmy się skutecznie wykorzystywać wsparcie finansowe, jakie zapewnia nam Unia Europejska. Dziś stoimy u progu nowej, nieco już zmienionej, perspektywy unijnej – wyjaśnia marszałek w wywiadzie dla Fundacji Instytutu Studiów Wschodnich Forum Ekonomicznego.
Podkreśla, że w nadchodzącej perspektywie samorządy, a co za tym idzie przedsiębiorcy, będą mogli liczyć jeszcze na nowy instrument finansowy, jakim jest Fundusz Sprawiedliwej Transformacji, mający na celu przejście w kierunku gospodarki niskoemisyjnej.
– Nie możemy także zapominać o temacie najgłośniejszym w ostatnich dniach, czyli Funduszu Odbudowy, który pomoże rozpędzić regionalne gospodarki po kryzysie wywołanym przez pandemię koronawirusa – reasumuje marszałek.